Rondreis the Best of Cuba van Holland International met strandverlenging in Sandals Royal Hicacos. Vertrek dinsdag 14 Februari 2012 , thuiskomst donderdag 1 Maart 2012.

Foto`s en filmpjes staan na het reisverslag

Dag1. Amsterdam - Holguin overnachting daar in hotel Pernik

Dag2. Holguin - Santiago de Cuba, 2 overnachtingen in hotel Melia Santiago

Dag3. Santiago de Cuba.

Dag4. Santiago de Cuba - Bayamo -  Camagüey overnachting in hotel Colon.

Dag5. Camagüey - Sancti Spiritus overnacting in hotel Rancho Hatuey

Dag6. Sancti Spiritus -  Trinidad overnachting in hotel Ancon

Dag7. Trinidad - Topes Collantes overnachting in hotel Los Helechos

Dag8. Topes de Collantes - Cienfuegos - Santa Clara - Havana 4 overnachtingen in hotel Occidental Miramar.

Dag9. Havana.

Dag10. Havana - Vinales Vallei - Havana

Dag11. Havana

Dag12. Havana - Vardero 4 nachten in hotel Sandals Royal Hicacos

Dag13. Varadero

Dag14. Varadero

Dag15. Varadero

Dag16. rond het middaguur vertrek naar het vliegveld van Varadero om te vertrekken naar Nederland met een tussenlanding in Cancun Mexico.

Dag17. Aankomst Schiphol.

Dinsdag 14 Februari 2012

Vandaag gaan we naar Cuba , we hebben de afgelopen nacht doorgebracht in het van der Valk Schiphol A4 hotel, een echte aanrader. Samen met John en Anouska die ook meegaan hebben we daar gisteren heerlijk gegeten en nu gaan we ontbijten. Na het ontbijt waarbij je niet wist wat je moest kiezen zoveel was er, zijn we met de shuttle naar Schiphol gebracht. Onze auto`s kunnen we tijdens onze afwezigheid bij het hotel laten staan. Alles verliep vlot en om 14.00 uur gingen we de lucht in. Het vliegtuig zit niet helemaal vol en ik heb wederom geluk dat ik de hele vlucht weer 2 stoelen voor mezelf heb. Ik zit vlakbij de nooduitgang en dat is best frisjes. Op dit moment hebben we 4 uurtjes gevlogen en nog 6 uurtjes te gaan. Na een goede vlucht zijn we om 18.05 uur plaatselijke tijd geland in Holguin. (het is daar 6 uur vroeger dan in Nederland). De controle bij de douane verliep vlot en na een tijd wachten op de bagage, want mijn koffer was als aller laatste, zijn we op zoek gegaan naar onze bus. Nadat we de koffers erin gezet hebben gaan we nog even euro`s wisselen voor CUC`s. Dan gaan we voor onze eerste overnachting naar hotel Pernik. Een simpel hotel maar de kamer was schoon en je kon goed douchen. Het avondeten was in buffetvorm , niet spectaculair maar goed te eten. Na het eten gaan we lekker slapen.

Woensdag 15 Februari 2012

De rondreis begint nu echt. Na het ontbijt wat niet slecht was, stappen we in de bus.We hebben een groep van 27 mensen waarvan de jongste 30 en oudste 74 jaar is. Er is plek genoeg in de bus en ik zit met Matty en Anouska achterin en we delen 5 stoelen,John zit ervoor op 2 stoelen dus lekker ruim.We vertrekken om 9.00 uur en krijgen eerst een rondrit en wandeling door Holguin. Op het eerste plein springen de bedelaars je om de oren, wat een armoede joh. We rijden met de bus naar de la Cruz heuvel die je ook kan bereiken met een trap van 485 treden, sommige van ons doen dit en komen kapot boven aan. Boven heb je een prachtig uitzicht over Holguin. Er staan moeders met kinderen en we geven ze allerlei spulletjes die we voor ze hebben meegebracht. Zeep pennen potloden ballonnen enz, sommige van die dingen kunnen ze dan verkopen om zo wat geld te krijgen. De lunch gebruiken we ook op de heuvel op een terras van een leuk restaurantje. We kunnen kiezen uit 4 dingen, ik ga voor de kipfilè met rijst friet groente en fruit na. Het was echt lekker.Na de lunch rijden we naar Santiago de Cuba waar we 2 nachten zullen blijven in hotel Melia Santiago, onderweg is er vanalles te zien en we maken een stop bij de Baselica El Cobre die pas gerenoveerd is. Dan rijden we verder over wegen vol met gaten tussen de suikerrietvelden door naar het hotel. Het is een mooi groot hotel en het diner was prima. daarna nog een mojito en cuba libre gedronken en geloof me ze zijn niet zuing met de rum. Om 23.00 uur waren we moe en zijn gaan slapen.

Donderdag 16 Februari 2012

Het is pas 5.30 uur en ik ben al wakker. Om 7.00 uur gaan we ontbijten en om 8.30 uur vertrekt de bus. We bezoeken het plein van de revolutie in Santiago, het museum van de 26e Juli, het fort El Morro aan de caribische kust waar we ook de lunch hebben, en deze was weer goed, je weet dat je in Cuba bent dus heel veel variatie is er niet maar is het gewoon goed te eten. Dan vertrekken we weer, we gaan naar het Bacardi museum en het Cespedesplein waar we wat drinken. Wandelend gaan we verder door het oude gedeelte van Santiago de Cuba, je kijkt je ogen uit naar al die gebouwen die vaak helemaal vervallen zijn. We gaan naar het mausoleum van Jose Marti en zien het wisselen van de wacht .Het is vandaag 30 graden en er staat een beetje wind wat wel lekker is. Om 17.00 uur waren we weer bij het hoel waar we de 2e nacht doorbrengen. Lekker uitrusten want het is soms best vermoeiend. Straks koffers inpakken zodat we morgenvroeg om 7.00 uur alles in de bus kunnen zetten, want na het ontbijt rijden we meteen aan.

Vrijdag 17 Februari 2012

Vanmorgen vroeg op en de koffers naar de bus gebracht, daarna gaan we ontbijten. Het word een lange dag met een rit van 330 kilometer voor de boeg en aangezien de wegen niet optimaal zijn doe je daar veel langer over dan normaal. Om 8.30 uur vertrekken uit Santiago de Cuba op weg naar Bayamo, we rijden door een prachtig landschap en zien mensen daar het land omploegen met ossen, dat zie je hier niet meer. Je kan zien dat de mensen hier echt niet veel hebben. In Bayamo aangekomen gaan we wat drinken in een Casa de La Trova en daar word door een Cubaanse band muziek gemaakt en degene die wil kan een dansje wagen en een cocktail drinken (dat laatste is meer aan ons besteed) We kopen een cd van de band en gaan dan een stadswandeling maken door Bayamo. overal word gebedeld, we hebben vanalles om uit te delen en het liefst geven we dat aan mensen die er zelf niet om vragen en die zijn dat ook dol gelukkig. Het is 31 graden en een strak blauwe lucht, heerlijk! Na de tocht rijden we naar een restaurant om te lunchen, die wederom goed te doen was. Dan gaat de rit verder richting Camagüey en onderweg vertelt onze gids Candido die overigens perfect Nederlands spreekt, vanalles over de geschiedenis van Cuba. Hij doet dit soms vol emotie, en uit de verhalen kan je goed begrijpen dat het hier niet allemaal even makkelijk gaat.We rijden tussen de rijstvelden en suikerrietplantages door over de snelweg een soort A2 maar dan geen filevorming want zoveel verkeer zit er niet op de weg. Soms slalommend om de de diepe gaten te ontwijken. Dan ineens kom je weer en paard met kar, een fietser een voetganger tegen midden op de snelweg , het daar allemaal. In Camagüey aangekomen stoppen we midden in het centrum in een smalle straat bij een klein hotelletje. De kamers zijn piepklein maar netjes schoon. Het avondeten is van een buffet en is prima. Ik ben erg moe en heb pijn van over de slechte wegen rijden. Dus pijnstiller erin want we gaan nog naar een Casa de la Trova voor een cubaans optreden van een band waarvan het oudste lid 92 jaar oud is. Ze speelde geweldig en het is leuk om te zien hoe de lokale mensen dansen, zo soepel dat zit in hun bloed. Ook hier kopen we een cd en gaan terug naar het hotle om lekker te gaan slapen.

Zaterdag 18 Februari 2012

We zijn weer vroeg op en na het ontbijt zetten we de koffers in de bus. Om 8.30 vertrekken we, en beginnen met een stadswandeling door Camagüey, door mooi kleine straten met prachtige gebouwen, je weet niet waar je kijken moet. Na de wandeling staat er een rit met een fietstaxi op het programma. Wel grappig maar ik vind het ook zielig voor de jongen want hij moet zich echt kapot trappen en we geven hem aan het eind dan ook een goede fooi. Tijdens de tocht maken we een stop op en lokale groente en fruit markt. Via een buitenwijk gaan we verder hier zijn de straten niet verhard, je ziet alleen maar zand en vervallen huisjes. (mensen die hier in Nederland altijd over de kleinste dingen klagen en zeuren zouden dit eens moeten zien dan beseffen ze pas hoe goed ze het hebben).De busrit gaat verder naar een buitengebied, naar hotel Rancho Hatuey midden in de natuur. de kamers bestaan uit kleine bungalows en er heerst een rust, heerlijk gewoon , je hoort alleen de vogels fluiten. De kans op een kakkerlak , kikker enz op je kamer is hier groot aanwezig zo midden in de natuur en wij waren dan ook èèn van de gelukkige met een joekel van een kakkerlak. Nadat Matty hem had verwijderd hebben we een deken voor de kier van de deur gelegd zodat er niets meer naar binnen kon kruipen . Na het eten en een drankje zijn we lekker gaan slapen.

Zondag 19 Februari 2012

Een heerlijke rustige nacht gehad in de natuur en na het ontbijt zetten we onze reis voort. We gaan richting Trinidad aan de Caribische kust. Onderweg maken we een aantal stops waar we mooie foto`s maken en onze meegebrachte spulletjes wederom uitdelen aan de lokale bevolking. In Trinidad bezoeken we het museum Romantica en Canachanchara bar waar een drankje krijgen. Verder gaan we richting Plaza Mayor en zien daar een meisje dat gefotografeerd word een soort van (trouw) jurk. Candido vertelt dat als de meisjes hier 15 jaar oud worden er dan groot feest is.Ze maken foto`s in soms wel 10 verschillende jurken en s`avonds is het groot feest. Dan hebben we nog even vrije tijd om wat rond te snuffelen op de souverniersmarkt waar matty een paar leuke petten koopt en samen met John ook een hele grote Cubaanse sigaar van bijna 50 cm. Leuk om later wat foto`s mee te maken. Dan gaan we verder naar hotel Ancon direct aan de Caribische zee waar we alinclusive verblijven. De rest van de middag hebben we vrij en gaan we lekker even afkoelen in de zee. Het is echt nodig want het is zwaar voor me, maar toch geniet ik. Het avond eten is weer goed te doen , we zitten tenslotte in Cuba en de keuze is niet groot maar goed te eten. We drinken nog een paar cocktails en gaan slapen.

Maandag 20 Februari 2012

Na een fijne middag avond en nacht vertrekken we vandaag uit Trinidad richting Topes de Collantes naar een tropisch regenwoud. We rijden de de prachtige natuur via haarspeldbochten de bergen in. Na een tijdje maken we een fotostop bij een prachtig uitzicht en daar drinken we ook wat.De rit gaat verder de bergen in en het word steeds mooier. Dan vertelt gids Candido dat we over moeten stappen want met de bus kan de rit niet verder gaan in dit natuurgebied. We zitten in grote russische legerstucks uit 1983 en rijden zo over de hobbelige wegen verder, voor mijn rug/nek/been niet zo bevorderlijk en het is dan ook afzien. Dan stoppen we en zetten onze tocht wandelend verder met een gids die vanalles vertelt. Het is een route  door het regenwoud met stops tussendoor. Het lopen gaat best goed maar soms goed uitkijken op de smalle paadjes en soms omhoog en omlaag is pittig. Het is zo mooi je ziet en hoort echt vanalles. We lopen langs een riviertje en opeens komen we uit bij een prachtige waterval, wauw! Hier mag je zwemmen maar alleen John doet dit. Dan gaat de tocht verder over de paadjes en moeten we over balken lopen om riviertjes over te steken, soms voelen we ons de Willemsjes in de jungle ha ha ha. Dan komen we weer een beetje in de bewoonde wereld bij een rstaurantje waar we een heerlijke lunch krijgen. Na de lunch gaan we met legertrucks verder en gaan naar een klein koffiemuseum waar we allerlei koffiedrankjes kunnen bestellen. De trucks brengen ons terug naar de bus en die brengt ons naar hotel Los Helechos midden in de natuur. Ik heb zelfs papegaaien zien vliegen zo mooi. Kamers zijn groot en schoon en eten was echt goed. Na een drankje ben ik gaan slapen , deze dag was slopend en ik stik van de pijn, dus pijnsltiller erin en op èèn oor.

Dinsdag 21 Februari

Ik ben al om 6.00 uur wakker, helemaal beurs van gisteren. Ik zit op het balkon en hoor en zie de mooiste vogels fluiten en vliegen. Zometeen ontbijten en een pijnstiller en dan gaat de dag beginnen. Na een heerlijk ontbijt vertrekken we weer.Eerst rijden we naar Cienfuegos en maken een stadsrondrit en kijken bij Palacio del Valle en het Terry theater. Dan rijden we naar Santa Clara, de eerste stad die door de revolutienairen van Fidel Castro werd ingenomen. Op het mausoleum staat een groot beeld van Che Guevara dat in de weide omtrek te zien is. We gaan er ook naarbinnen en buiten maken we foto`s. Omdat we daar lang hebben moeten wachten kunnen we ook pas laat lunchen en als we bij het restaurant aankomen blijken ze voor ons niets meer te hebben. Candido gaat rondbellen en vertelt dat we ergens anders terrecht kunnen. Het is een klein restaurantje en ondanks het pas op het laatse moment bekend is dat wij met 29 mensen komen word echt alles uit de kast getrokken voor een maaltijd, niet normaal, pizza, pasta, rauwkost, rijst , friet, varkensvlees, kip , vis en ijs na. Het was geweldig.Daarna begint de lange rit over de Cubaanse A2 hobbelend richting Havana. We rijden de donkere avond in en dat is soms best eng met al die gaten in de weg en het is echt pikdonker, maar Rygu onze chauffeur doet het geweldig en verdient dan ook een dikke pluim. Om 20.45 uur rijden we Havana binnen en komen we aan bij hotel Occidental Miramar waar we de komende 4 nachten blijven. We krijgen een hele mooie kamer. Het enige minpuntje is het keiharde bed maarja dat is niet anders.We zijn erg moe, pakken spulletjes uit en gaan lekker douchen. We hebben geen honger en besluiten op de kamer te blijven net als John en Anouska. We kijken nog wat nieuws op CNN en dan gaan we slapen.

Woensdag 22 Februari

Om 6.15 uur ben ik wakker en ga op mijn gemakkie wassen en aankleden. We gaan om 7.30 uur ontbijten en de keuze is enorm. Met een goed gevulde buik vertrekken we met de bus om 8.30 uur naar het Americaanse gedeelte van Havana. We gaan naar de grootste begraafplaats van Cuba waar 35 tot 40 begrafenissen per dag plaatsvinden. Midden op het terrein staat een kerk en er liggen gewoon 4 baanse wegen. Raar hoor als je daar van die grote tourincars ziet rijden. Je loopt op de begraafplaats en ziet de lijkauto`s af en aanrijden, voor Cubanen is dit heel normaal maar ik heb er niks mee ik krijg er de kriebels van en hoef het leed van deze mensen niet te zien en ga een beetje afzijdig achter de groep staan.Matty heeft dan ook maar èèn foto gemaakt bij het naar buitengaan van het graf van èèn van de leden van de Buena Vista Social Club, dat was genoeg. Dan gaan we weer verder naar de Havana Club bar/museum en krijgen daar uitleg en natuurlijk mogen we de rum proeven. In de winkel staat zelfs een fles van 1360 euro . Dan rijden we naar een huis van Ernest Hemingway en kijken daar wat rond.De volgende stop is voor de lunch, wederom heerlijk! Na de lunch gaan we wandelend verder door het oude gedeelte van Havana, je weet niet waar je moeten kijken zoveel mooie dingen en mesne met grote sigaren. We maken dan ook de nodige foto`s. We krijgen 1,5 uur vrije tijd maar besluiten die door te brengen op een terrasje want ik ben op.We drinken lekker een paar cocktails. om 17.45 uur zijn we terug bij het hotel en lopen nog even naar de grote supermarkt aan de overkant, ik vind het altijd leuk om te zien wat er in zo`n lokale supermarkt te koop is.na het douchen gaan we om 20.00 uur eten. Helaas wat minder want het vlees is gewoon op ha ha ha tja Cuba ! Toch is erweer een mooie dag voorbij gegaan.

Donderdag 23 Februari

Vandaag zijn we om 8.20 uur vertrokken met de bus naar de Vinalles Vallei in de provincie Pinar del Rio. We stoppen bij  uitzichtpunt Los Jazminus en maken er prachtige foto`s, de natuur word steeds mooier vind ik. We maken even tijd voor een drankje. Overal waar we stoppen tijdens de rondreis zie je van die mooie oldtimers en hier dus ook weer, ik weet niet hoeveel foto`s we er al van hebben maar het zijn allemaal verschillende. Dan rijden we verder en zien onderweg de mannen werken op het land, ze zijn tabak aan het oogsten. We maken een stop bij een tabaksplantage en mogen ook in het huis van de familie kijken. Een klein houten huisje zonder ramen en overal kieren waar je zo door naar buiten kan kijken. We rijden verder en brengen een bezoek aan de Idian Cave waar we een korte boottocht maken, en zo komen we aan de andere kant weer naar buiten. Het is tijd voor de lunch, een sappig kippetje. Als we klaar zijn rijden we verder en maken een stop bij een gigantische prehistorische rotsbeschildering gemaakt door hedendaagse Cubaanse kunstenaars. Dan gaan we terug richting het hotel. Op de snelweg zet Rygu gewoon de bus even aan de kant zodat wij foto`s kunnen maken van 2 mannen die met een os aan het werk zijn op het land, we verblijden een zoontje met pennen , ballonnen enz en de jongen is dolgelukkig. Om 17.45 uur zijn we bij het hotel. Ik ben erg moe en voel aan mijn lichaam dat ik even rust moet nemen. Om 20.00 uur gaan we eten , daarna een drankje en naar bed.

Vrijdag 24 Februari 2012

Vandaag vertrekken we om 9.00 uur dus hebben we wat langer geslapen. We gaan met de bus Havana in. Eerste stop ,Plein van de Revolutie. We maken foto`s van het gebouw van binnenlandse zaken waar een hele groote afbeelding staat van Che Guevara. Op een ander gebouw staat een afbeelding van een vriend van Fidel. Op het plein is ook de grootste nationale bibliotheek van Cuba waar nog boeken liggen uit het jaar 1600. Aan de overkant van het plein staat een groot monument met een beeld van Josè Marti. Echt prachtig om het allemaal in het echt te zien. We gaan verder en er staat een stadsrondrit in een oldtimer op het programma, echt lachu! Inmiddels is het tijd voor de lunch varkens of kip zoals elke dag maar toch goed, we zijn tenslotte in Cuba. Na de lunch hebben we 2,5 uur vrije tijd We lopen een stukje langs de malecon die 7,5 kilometer lang is maar omdat ik moe ben en behoorlijk wat last heb van de voor mij zware rondreis besluiten Matty en ik de rest van de tijd door te brengen op en terrasje op de Malecon tussen de Cubanen het is 35 graden en we zoeken een plekje in de schaduw en wind. Voordat we terug zijn in het hotel kopen we een voorraad rum om mee naar huis te nemen. S`avonds na het eten gaan we met de hele groep en Candido naar oud Havana. Boven op het dak van een oud hotel met zo`n echte oude lift (staat ook op de foto`s) treed een cubaans bandje op. Het optreden viel wat tegen maar de drank was voor sommige des te beter. Bij terugkomst in het hotel heb ik de koffers ingepakt want dit was de laatse dag van de rondreis.

Zaterdag 25 Februari 2012

Na ons laatste ontbijt vertrekken we om 8.30 uur richting het vliegveld van Varadero. Onderweg stoppen we nog bij een prachtig uitkijkpunt met een brug op de grens van Mantanzas en Varadero. Daar worden de goed gevulde envelopen gegeven aan chauffeur Rygu en gids Candido die beide werkelijk top waren. Bij het vliegveld aangekomen zetten we 3 mensen van de groep af die meteen terug naar huis vliegen. De rest gaat naar hun verlengings hotel. Om 12.00 uur komen we bij ons hotel Sandals Royal Hicacos aan. De kamers zijn nog niet klaar maar we kunnen meteen gaan lunchen.Alles is alinclusive. Een overvloed aan eten en drinken niet normaal, je weet niet wat je kiezen moet. Alcohol is allemaal van de A merken. Na de lunch nog wat geduld hebben met de trage incheck maar dan krijgen we dan toch de sleutel en blijven hier 4 nachten om bij te komen. Echt wel nodig en misschien wel te kort want ik ben op. Een prachtige kamer nr 1711. Groot hoog maar helaas hard bed, mooie rotan zit , TV, koffie en thee faciliteiten,koelkastje, gratis kluis. Een joekel van een badkamer met 2 persoon bad waar we dan ook iedere dag lekker met tweetjes inlagen. Er zijn verschillende restaurants, omdat wij maar 4 nachtjes daar waren hebben wij alleen in het buffet gegeten maar dit was werkelijk voortreffelijk zoveel keus aan lekkere dingen 3 keer per dag. Smorgens kon je je ontbijt beginnen met champagne. Personeel zeer vriendelijk ook zonder fooi. Het is een prachtig complex (dat kan je op de foto`s wel zien) We spreken met John en Anouska af dat we niet verplicht samen hoeven te zijn aangezien hun liever bij het zwembad liggen en wij op het strand. We lopen elkaar tussendoor regelmatig tegen het lijf en s`avonds eten we samen en drinken dan ook wat samen. Er zijn prachtige zwembaden, jacuzzi`s (die ik trouwens niet aan heb zien staan) en het strand en de zee zijn ook geweldig. Ze komen bij je bedje om je bestelling op te nemen.S `avonds is er een show en na afloop kan je de nightclub in, iets wat wij niet gedaan hebben want wij dronken dan nog wat in de bar op het terras voordat we gingen slapen. We zijn ook nog een keer een paar uur met een beachbus waar je voor 4,00 euro heel de dag mee kon rijden en in en uit stappen waar en zo vaak je maar wil mee geweest naar het centrum van Vardero, wel leuk om te zien. De bushalte is vlakbij het hotel. Verder hebben we de dagen doorgebracht met uitrusten.

Woensdag 29 Februari 2012.

Na het ontbijt gaan we de koffers inpakken. Om 11.45 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. We geven de koffers af en gaan dan naar het loket om de 25 CUC vertrekbelasting te betalen, dan naar de douane waar alles goed gecontroleerd word en zelfs een foto van je word gemaakt, sommige moeten zelfs vragen beantwoorden. Dan gaat de deur open en gaan we door de controle van handbagage. Als dit achter de rug is gaan we naar de vertrekhal en wachten tot we het vliegtuig inmogen. We vliegen eerst naar Cancun waar we ruim 1,5 uur uit het vliegtuig moeten en dan vertekken we naar Nederland.

Donderdag 1 Maart 2012

Ik heb geslapen in het vliegtuig en als ik wakker word hoeven we nog maar 2 uur en 45 minuten te vliegen dat schiet dus aardig op. Om ongeveer 10.15 uur landen we weer op Schiphol, en na lang wachten hebben we onze koffers en kunnen we naar de shuttle om naar van der Valk te gaan waar onze auto`s staan. Daar nemen we afscheid van John en Anouska en spreken af snel bij elkaar te komen voor de foto`s. Dan rijden we naar Boxtel en eenmaal thuisgekomen begin ik al snel met een wasmachine vol te stoppen want vuile was is er genoeg. We gaan boodshappen doen want er is natuurlijk niks in huis. Om 21.45 gaan we naar bed en zetten de wekker op 8.30 uur want anders slapen we gewoon door en we moeten wel in het ritme komen.

Vrijdag 2 Maart 2012.

Goed geslapen in mijn eigen bedje maar ik ben echt kapot van de rondreis. Voor mij is dit in de toekomst te zwaar en moeten het anders gaan indelen maar er zijn mogelijkheden genoeg. Ondanks dat was het een geweldige ervaring om in Cuba te zijn geweest en ik kan het dan ook iedereen aanraden te gaan doen maar wel met rondreis anders zie je het echte Cuba niet en alleen strandhotel  hoef je niet voor naar Cuba te gaan want dat maakt niet uit of je daar of mexico enz zit. We gaan hebben inmiddels Jovi uit het pension opgehaald uit het pension en die heeft het prima gedaan en ligt nu lekker op de bank mij in de gaten te houden.

HET WAS WEER EEN GEWELDIGE VAKANTIE !!!!!!!!!

Voor foto`s  of filmpjes klik op èèn van de links hieronder