Reisverslag en link naar de fotos van  vakantie Egypte Sharm el Sheik 2 Februari tot 16 Februari 2010. Hotel Tropicana Grand Azure. Beboekt bij Holland International, vlucht met Arkefly comfortclass.

Dinsdag 2 Februari 2010

We zijn vroeg opgestaan want vandaag is het eindelijk zover. We gaan naar Egypte, Sharm el Sheik deze keer. We zijn in November 2001 in Hurghada geweest. Om 04.40 uur rijden we naar Schiphol waar we om 05.55 uur onze auto op lang parkeren zetten. Het inchecken verloopt vlot en achter de douane gaan we nog wat shoppen en drinken. Om 09.15 uur gaan we de lucht in met Arkelfy, we zitten comfortclass dus extra beenruimte en zelfs nog meer ruimte want we zitten bij de nooduitgang op stoel 15c en d langs het gangpad.De vlucht verloopt vlot met de boeing 737/800 alleen duurt het erg lang voordat we iets te drinken kunnen kopen,we hebben al ruim 2 uur gevlogen voordat we aan de beurt zijn. Ik raad dan ook aan om net als wij een paar flesjes water te kopen op Schiphol en te laten sealen zodat je ze mee aan boord mag nemen. Na 4 uur en 20 minuten vliegen over Duitsland, Oostenrijk ,Italie en een paar Griekse eilanden komen we een half uur eerder dan de oorspronkelijke tijd aan in Sharm el Sheik. Nadat we de koffers hebben en een groot Visum(die heb je nodig als je naar oa Cairo wilt)17 euro per stuk, worden we naar ons hotel gebracht. Het ziet er geweldig uit is onze eerste indruk. Ik heb de afgelopen tijd via de mail contact gehad met het hotel en het meisje met wie dat was (Sona) stond ons al op te wachten. We hadden een standaard kamer geboekt en kregen dankzij haar en junior suite. Echt mooi groot met aparte zithoek mooi balkon grote badkamer met bad en aparte douche, een koelkastje, tv met oa BVN, gratis kluis, waterkoker met koffie en thee.Net een balzaal gewoon.Na het uitpakken gaan we wat drinken, een cocktail, wel met lokale alcohol maar het smaakt erg lekker.Om 19.00 uur zijn we in het buffet restaurant gaan eten. Wat een keuze zeg veel meer en beter dan in Hurghada in 2001.Na het eten drinken we nog een cocktail en gaan niet zo laat slapen want we zijn best moe. Morgen fris weer op.

Woensdag 3 Februari 2010.

Gisterenavond zijn we vroeg gaan slapen en vanmorgen was ik om 06.30 uur wakker (in nederland is het nu en uur vroeger). Heerlijk thee gezet en op het balkon gezeten in de opkomende zon.De bedden liggen prima. Om 08.30 uur zijn we gaan ontbijten, wat een keuze!. Na het ontbijt zijn we de lange houten pier die de zee inloopt opgewandelt, vanaf het strand tot het het eind op je gemak in 15 minuten.Halverwege kan je ook het water in. Prachtig helder water,het waait stevig maar de temperatuur is prima.Bij terugkomst even op de kamer een kopje koffie gezet en om 10.45 uur komt de hostes uitleg geven.Na de bijeenkomst hebben we een wandeling over het complex gemaakt, het ziet er super mooi uit,prachtig aangelegde tuinen met 3 zwembaden 1 ervan met allerlei bruggetjes ,1 relaxpool, 1 kinderpool waar ook animatie gedaan word  en ook een bad met glijbanen is aanwezig. Er is ook een klein gedeelte wat verwarmt is.We komen langs een health center met jacuzzi sauna`s stoomcabines enz allemaal inclusive en tegen betaling kan je massages en andere behandelingen laten doen.Langs het strand loopt een lange wandelboulevard  die langs diverse hotels komt, echt heel leuk.Het avondeten was weer heerlijk en keuze genoeg . Vanavond hebben we een egyptische show gezien, niet spectaculair alleen de act op het eind was prachtig. Na wat cocktails zijn we gaan slapen.

Donderdag 4 Februari 2010.

Vanmorgen weer genoten van het ontbijt met warme broodjes. Nu liggen we bij het zwembad te genieten van de zon bij een strak blauwe lucht.Om 12.00 uur komt Marjolein Koole , ze is een Nederlandse die in Sharm woont en ze werkt voor Smile Tours . We willen via haar 2 dagen naar Cairo boeken met 1 overnachting.Vanmiddag gewandelt langs de strandboulevard en daarna naar het healthcenter gegaan waar Matty in de sauna en stoomcabine is gegaan en ik heerlijk relaxed in de jacuzzi heb gelegen.Na het avondeten zijn we buiten het resort gaan wandelen en wat winkeltjes gekeken, daarna wat gedronken in de Lobby, het was er erg druk, er zijn vandaag erg veel russen aangekomen en er stond een harde frissen wind dus iedereen wilde binnen zitten.

Vrijdag 5 Februari 2010.

Vanmorgen vroeg ontbijtje gehad. De zon schijnt bij een strak blauwe lucht. Vandaag een dagje strand. Het is 08.30 uur en we liggen lekker in de zon over de rode zee te turen, wat hebben we het wederom goed. Er staat weinig wind,vanaf de pier kan je zo de vissen zien, je kan merken dat ze mensen gewend zijn want als je over de rand gaat hangen komen ze naar boven gezwommen, ze hebben prachtige kleuren.Het is een heerlijke stranddag geweest. Vanavond hebben we gegeten in het a la carte visrestaurant. Vissoep vooraf, zalmtartaar als tussengerechtje,aardappel en rauwkostsalade en als hoofdgerecht had Matty visfilè met grote garnalen gefrituurde inktvis en groente met rijst. Ik had en zalmmoot met groente en rijst. Beide ijs toe. het was erg lekker. Na het eten hebben we in de lobby samen met een Nederlands stelletje (John en Anouska) nog wat gekletst en een paar cocktails gedronken. Ze zijn ook op de zelfde dag aangekomen alleen met een vlucht later en blijven ook 15 dagen. Vandaag hadden we beide wat last van een rommelige maag en wat diaree maar we zijn er niet ziek van.We hebben er in de apotheek langs het hotel wat voor gekocht want de middeltjes uit Nederland helpen daar niet voor (Drotazide voor de maag en Streptoquin voor de diaree) het helpt eigenlijk meteen.

Zaterdag 6 Februari 2010.

Na het ontbijt gaan we weer naar het strand, de lucht is blauw en de zon schijnt alleen de wind maakt het wat frisser.Zo weinig als het gisteren waaide zo hard gaat het nu tekeer maar achter een windscherm is het heel goed te doen.Vanmiddag na het eten van een broodje hebben we lekker gewandeld over de strandboulevard. Vanavond is het thema in het buffet restaurant Chinees en het was erg lekker.Na het eten gaan we met John en Anouska wat drinken in de lobbybar,het is weer druk voornamelijk Russen,we hebben er geen last van maar ze zijn wel nadrukkelijk aanwezig(je haalt ze er precies tussenuit) Ze dringen graag voor en het bar personeel zegt dat alleen de Russen dit doen.We hebben voor ons viertjes ook de hotelshuttle voor zondag besproken die ons naar naa`ma bay brengt om 18.00 uur. Eens kijken wat daar allemaal te doen is.

Zondag 7 Februari 2010.

Vanmorgen lekker vroeg naar het ontbijt gegaan en om 08.30 uur een plekje op het strand gezocht.Er staat bijna geen wind en bij een strak blauwe lucht is het nu al goed heet,dit word een warme dag.Tussen de middag weer goed gegeten en daarna een paar keer de zee ingelopen,zo mooi zoals je gewoon tussen de vissen kan lopen.Vanavond zijn we om 18.00 uur met John en Anouska met de hotelshuttle naar Naa`ma bay gebracht daar hebben we wat gegeten en gewinkeld. Ziet er gezellig uit en de mensen willen maar al te graag iets aan je verkopen. Daarna zijn we met de taxi naar Old market gegaan daar winkel je meer tussen de plaatselijke bevolking,lachen hoor hoe je kan onderhandelen over de prijs.We hebben nog wat gedronken op een plein waar optredens waren. Er waren allemaal zitjes gemaakt tussen de rotsen en dan keek je zo naar beneden uit over het plein.Daarna zijn we met de taxi terug gegaan naar het hotel en nog wat gedronken en om 24.00 uur geproost want toen was ik jarig.

Maandag 8 Februari 2010.

Ik ben jarig vandaag,Matty heeft al thee gezet als ik wakker word.We gaan zo onze spullen naar het strand brengen want het word een warme dag.Tijdens ons ontbijt krijg ik al de nodige smsjes met felicitaties. We hebben gesnorkeld aan het eind van de steiger naar links,er staat een stoel in het water en daar is een binnenmeertje. Prachtige vissen gezien daar en veel foto`s gemaakt. Het was een heerlijke stranddag.Vanavond in het a la carte Arabisch restaurant gegeten.Ik moet zeggen het was super lekker. Aan het eind van dit lekkere etentje(salade linzensoep gehakthapjes mixedgrill en zoete toetjes kwamen de obers binnen met zang en dans en een taart met brandende kaars speciaal voor mijn verjaardag,daarna moest iedereen in het restaurant voor me zingen.Ik voelde me opgelaten maar het was een leuke verrassing. Na het eten hebben we met John en Anouska nog wat cocktails gedronken.Het erg bijzonder om zo je verjaardag te vieren.

Dinsdag 9 Februari 2010.

Vanmorgen was ik om 06.45 uur al wakker en de zon begon al lekker te schijnen.We hebben onze spullen al vroeg op het strand neer gelegd en na het ontbijt lagen we om 08.30 uur al op onze bedjes op het strand. De jongens die op het strand werken leggen na inleveren van een pasje je handdoeken netjes voor je op je bedje (wat een luxe)We hebben weer gesnorkeld en mooie vissen gezien.Tussen de middag met John en Anouska wat gegeten op het strand en daarna lekker geluierd.

Woensdag 10 Februari 2010.

Vandaag word een super relaxdag want we vertrekken vannacht om 01.00 uur naar Cairo voor 2 dagen dus 1 overnachting. Ik wil graag een beetje extra uitgerust zijn want het zal best vermoeiend worden. De busrit gaat zo`n 6 uur duren.We liggen al om 08.30 uur op het strand en snorkelen een keer.Tussen de middag eten we wat met John en Anouska en vanavond na het eten gaan we om 20.30 uur een paar uur slapen.

Donderdag 11 en vrijdag 12  Februari 2010.

De afgelopen 2 dagen zijn we in Cairo geweest.We werden van woensdag op donderdagnacht om 01.15 uur opgehaald en na 1,5 uur iedereen oppikken en in de juiste bus gingen we vertekken.We waren Sharm nog niet uit of de bus ging kapot,iets wat kan gebeuren maar er werd niets gezegd en pas toen iedereen uitstapte en zelf verhaal gingen halen werd er gezegd dat er een andere bus onderweg was.Door die vertraging kwamen we dus 2 uur later dan de oorspronkelijke tijd aan in Cairo.Onderweg 1 snelle stop maar de wc was zooooooo vies echt niet normaal en er werd gezegd dat je de wc in de bus niet mocht gebruiken.We reden door de stad maar er werd niets verteld tot dat we stopte voor het egyptische museum.Daar kregen we een rondleiding van een uur (veel te kort)Daarna reden we naar de Nijl gingen een stukje varen naar een grote boot waar we lunch kregen van een groot buffet. Na het eten de bus in naar Gizeh voor de Piramides, die je vanuit de bus al kon zien liggen.Ze zijn echt groot en erg bijzonder om een keer gezien te hebben. Je kon een tochtje op een kameel maken iets wat wij niet gedaan hebben.De egyptenaren die er rondliepen waren er opdringerig op een paar na.Toen reden we naar een museum waar je vanalles kon kopen. Doordat we smorgens 2 uur te laat waren in Cairo werd als in een razend tempo afgehandeld en dat was erg jammer. Als laatste gingen we naar een winkel waar je allerlei olieen en parfum kon kopen,wij kochten een fles mintolie..Toen werd er gezegd nu rijden we terug naar Sharm,dus wij zeiden hoezo wij hebben hier een overnachting.Daar wisten ze niets van wij waren blijkbaar de enigen.Dus Matty bellen naar Marjolein die zei jawel jullie overnachting is geregeld. Dus de gidsen overleggen en bellen en toen werden we naar het Siag Piramids hotel gebracht. Daar aangekomen wisten ze niets van onze komst dus de gids weer bellen. Oke de kamer is klaar voor u. Matty zei dat we half pension hadden geboekt en betaald maar ook daar wisten ze niets van de de gids weer bellen en toen was het eindelijk geregeld. We kregen de sleutel en ging helemaal moe naar de kamer. Ik schrok me kapot zo ranzig, de badkamer was zo vies je kon eigenlijk niet zien dat het bad wit was(wat het wel zou moeten zijn) we hebben foto`s gemaakt. Op de kussen hebben we handdoeken gelegd om te eningzins schoon te kunnen slapen. Het restaurant zag er ook niet uit zo dik de schimmel op de kussens van de stoelen. Het einge wat goed was,was het eten . Het hele hotel zag er vreselijk vies uit je kon niet zien wat de kleur was van de tegelvloer zo vies als die was.In de lobby in de wc geen toiletpapier en zo vies.De gids had gezegd dat wij de volgende morgen om 9.00 uur opgehaald zouden worden maar Marjolein had ook een sms gestuurd dat het 8.00 uur  zou zijn dus wij zeiden we zorgen dat we om 7.30 uur klaar zitten dan weten we zeker dat het goed en ik wilde ook niet langer daar blijven.Om 8.15 uur kwam er een andere gids die ons en nog een stel uit Engeland en een stel uit Duitsland de hele dag mee zou nemen. Wij vroegen eerst wat de bedoeling was en vertelde wat we allemaal hadden meegemaakt en de gids stond er van te kijken. We zaten in een comfortabel 6 persoons busje. We hebben een geweldige dag gehad en zoveel gezien oa Citadel, Moskee enz. En dan het rondrijden door Cairo is al een belevenis opzich zoveel verkeer en een smog dat er hangt niet normaal je proefde het gewoon. Het is er dan ook erg vies. We hebben een heerlijke lunch gehad en ook nog geshopt op de bazaar ,wat een drukte joh. Er was ons s morgens vertelt dat we om 16.00 uur bij het hotle waar we de nacht hadden doorgebracht opgehaald zouden worden en in een Toyota bus naar Sharm gebracht zouden worden. We werden er om 15.50 uur afgezet en moesten in de lobby wachten. Om 17.00 uur nog geen bus,dus Matty weer bellen naar Marjolein. Die zei nee hoor jullie worden in een grote bus terug gebracht en ze zou even informeren waar die bleef. Na een aantal minuten kwam er een man vertellen dat die bus pas om 18.15 uur zou komen, dus als we niet gebeld hadden zouden we dus weer niets weten.Om 18.15 uur kwam de bus maar geen grote het was een toyotabus waar nog 2 plaatsen vrij waren dus werden we daar ingepropt. Onmenselijk,geen wc, wel af en toe heel even een plasstop langs de weg. Om 1.45 uur kwamen we aan bij ons resort een rit van 7,5 uur. We hebben een mail naar Marjolein gestuurd met onze klacht en wachten nu op antwoord.

Zaterdag 13 Februari 2010.

Ik ben vannacht als een blok in slaap gevallen en nu doet alles pijn van de wilde rit naar Sharm.We gaan ontbijten en dan naar het strand om verslag te bij John en Anouska, die weten niet wat ze horen.Ik heb me heel de dag rustig gehouden en nodige pijnstillers geslikt voor mijn nek en rug.We hebben een tafeltje besproken voor 4 personen voor zondag bij de Italiaan. Vanavond eten we met vieren in het buffetrestaurant en Matty en John plunderen het Sushibuffet ha ha ha.Na het eten gaan we een stuk lopen en shoppen.We gaan even op een terrasje zitten bij La Strada een klein winkel centrum.Daarna winkelen we nog wat bij de metro een grote supermarkt,de prijzen zijn hier helemaal niet hoog en er is alles te krijgen.Bij terugkomst drinken we nog wat en gaan dan slapen.

Zondag 14 Februari 2010.

Ik heb nog overal pijn en ben niet fit.We gaan ontbijten en dan naar het strand,de zon zal goed doen op mijn pijnlijke lichaam.Het is Valentijn en overal op het complex is alles versiert,het ziet er mooi uit.Vandaag hebben we gesnorkeld in het diepere gedeelte,zo mooi niet normaal.Na een siesta en douchen gaan we om 19.30 uur eerst wat drinken op het terras het is heerlijk weer.Om 21.00 uur gaan we met vieren eten bij het a la carte Italiaans restaurant. Het is echt overheerlijk.Daarna gaan we weer buiten op het terras zitten en drinken en klesten wat,het is een heerlijke zwoele avond.

Maandag 15 Februari 2010.

Ik ben weer vroeg wakker het is 06.30 uur en ik ga even op het balkon zitten het is nu al heerlijk buiten.We gaan weer vroeg ontbijten en daarna naar het strand. Het is windstil en de zee is spiegelglad. We gaan met zijn vieren snorkelen en na al veel onderwaterfotos gemaakt te hebben besluit Matty om deze keer onder water te filmen.Het is zo helder je kijkt zo een meter of 25 de diepte in.Het si net als of je in een aquarium zwemt alleen zitten hier hele grote vissen.Papagaaivissen van ongeveer 50 cm lang, je hoort ze knagen aan het koraal.Zoveel mooie vissen en dei kleuren wauw.Nadat we opgedroogt zijn lopen we even naar de receptie om de kamer at langer aan te houden morgen want we worden pas om 17.45 uur opgehaald en normaal moet je voor 12.00 uur van de kamer zijn. We kunnen hem bij boeken tot 17.00 uur en dat is wel fijn.Na een 2e snorkeltour vanmiddag luieren we wat in de schaduw, het is namelijk bloedheet in de zon.Dan gaan we douchen. Ik pak het meeste alvast in het koffer zodat ik morgen niet veel hoef te doen.Vanavond eten we met vieren bij het buffet waar ze buiten allerlei lekkere dingen klaar staan te maken,het is heerlijk weer. Daarna shoppen we nog wat laatste dingen en gaan dan slapen.

Dinsdag 16 Februari 2010.

De laatste dag is aangebroken en we gaan samen met John en Anouska ontbijten.Dan breekt de laatste stranddag aan, het is nu alweer goed warm.John en Anouska hebben een andere vlucht terug en worden om 11.30 uur opgehaald en we gaan ze even uitzwaaien. Wij hebben nog even de tijd en gaan nog even genieten in de rode zee. Om 17.45 uur worden we opgehaald en kan de terugtocht beginnen.Het is niet erg om naar huis te gaan want het was een geweldige vakantie met 2 super gezellige mensen uit Zevenbergen. Het enige minpunt is dat het in Nederland nog steeds vriest. In dit hotel komen we zeker terug.De vlucht met een boeing 767 van Arkelfy verloopt prima en we hebben met tweetjes 3 comfortstoelen dus ruimte genoeg. Als we  geland zijn en de koffers hebben kunnen we naar de auto en om 3.00 uur rijden we Boxtel weer binnen. Het zit er weer op voor nu.................................op zoek naar de volgende reis. ha ha ha.

Ondertussen hebben we nog mail bericht gehad van Marjolein en zij bood haar excuus aan en we konden een gratis snorkeltrip met hun gaan doen maar helaas hadden we daar geen tijd meer voor omdat we de dag erna naar huis gingen. Later thuis kreeg ik nog een mail waarin ze vertelde dat ze gestopt waren met de samenwerking en nu een andere touroperator hadden en dus ook een ander overnachtingshotel.

Voor de fotos klikt dan op de onderstaande link en ga naar Egypte 2010

En voor filmpjes klik op èèn van  de links hieronder