(onderaan dit reisverslag staat een link naar de foto`s)

MEXICO 2014 SANDOS PLAYACAR BEACH RESORT & SPA

5 mei 2014, Jaaaa het is zover, vandaag gaat onze speciale vakantie beginnen. hier hebben we meer dan een jaar naartoe geleefd. Het was voor ons geen moeilijke beslissing om voor de 4e Mexico te kiezen en daar tijdens de vakantie ons 25 jarig huwelijk te vieren op 12 Mei 2014.

Om 3.00 uur gaat de wekker het is tijd om op te staan helemaaaaaal niet erg dat het zo vroeg is want het is voor een goed doel :) we zijn snel klaar want de avond van te voren hebben we Ziggy al naar het pension gebracht dit word zijn eerste lange vakantie in het pension (ja hij heeft natuurlijk wel geoefend maar dat was nooit meer dan 2 nachtjes achter elkaar) maar het vrouwtje heeft het er moelijker mee dan Ziggy zelf ha ha ha. De rit naar Schiphol verloopt vlot  en 5.00 uur rijden we het terrein van lang parkeren op, en de shuttle naar de vertrekhal staat ook al klaar. Inchecken gaat ook snel , ik had thuis al stoelen besproken. Nadat we de koffers kwijt zijn gaan we door de douane en kopen nog wat kleine dingen pakken een bakkie koffie met een broodje en gaan dan naar de gate daar staat al aangegeven dat vlucht OR 335 Arkefly naar Cancun optijd zal vertrekken, mooi zo. We hebben comfortclass stoelen dus meer beenruimte, maar het is een ouder type vliegtuig dus de stoelen zijn wel smal, das wat minder op zo`n lange vlucht maarja niks aan te doen. 8.10 uur gaan we de lucht in en vliegen over Engeland, Schotland richting Canada.........we komen oa over New york , na zo`n 10 uur komen we op Holquin Cuba aan waar veel mensen eruit gaan ( 2 jaar geleden zijn we hier zelf nog uitgestapt voor een vakantie) eigenlijk zouden we blijven zitten maar er moest schoongemaakt worden en getankt dus allemaal eruit , wel jammer want dat gaat meer tijd kosten. Eindelijk mogen we terug en gaan we door naar Cancun, de koffers hadden we snel te pakken maar door de douane duurde echt lang , niet normaal wat een rij , maar ach niet mopperen zoals vele deden we hebben immers vakantie......na ons gemeld te hebben bij de hostess van Arke zijn we naar de bus gegaan die ons netjes naar ons hotel Sandos Playacar Beach resort & Spa bracht, wel leuk om onderweg weer herkenbare dingen terug te zien net als het hotel waar in in 2008 ook waren alleen toen zaten we in het beach gedeelte en nu hebben we een selectclubkamer in de adult only section. We werden met Champagne ontvangen en daarna naar de kamer.....waauuuww prachtig wat een luxe zeg , koffers uitgepakt en ondertussen ons 2 persoons jaccuzie vol laten lopen (ik had van thuis heerlijk speciale olie meegenomen) daar hebben we met tweetjes lekker in liggen bubbelen en bij liggen komen. Daarna zijn we wat gaan drinken en rondlopen, alles heel herkenbaar voor ons maar ook een aantal nieuwe dingen erbij , echt mooi . Het was in 2008 al mooi maar nu nog mooier. Temperatuur tussen 30 en 35 graden dat is het probleem niet maar wel een hoge luchtvochtigheid, die andere keren dat we in Mexico waren was dat in December en was het ook net zo warm maar geen hoge luchtvochtigheid. We zijn nog een hapje gaan eten en natuurlijk een cocktailtje gaan drinken , toen we op de kamer kwamen stond er een fles champagne koud en een schaal vers fruit mmmmmm  daarna zijn we naar bed gegaan, de reis was best vermoeiend en dan komt daar het tijdsverschil nog bij want is het in Mexico 7 uur vroeger dan in Nederland. Als in blok in slaap gevallen maar om 3.00 uur klaar wakker (tja weer dat tijdsverschil) achja dan maar effe op facebook en wat app`s versturen want in Nederland is het 10 uur smorgens. In het hele hotel waren vele gratis WiFi punten  en wij hadden dan ook regelmatig bereik op onze kamer dus das lekker handig. Om 7.00 uur zijn we gaan ontbijten en wat een keuze daar is in die jaren niets in veranderd. Wij mochten ook van een apart restaurant gebruik maken voor ontbijt voor de select adult only gasten (hebben we een paar keer gedaan) daar lagen nog meer luxere dingen zoals gerookte zalm voor het ontbijt, maar het andere ontbijtbuffet was ook al perfect. We hadden besloten om eerst een paar dagen te relaxen en dan wat uitjes gepland, Via internet had ik iemand gevonden uit Nederland die in Mexico woont en trips verzorgt met kleine groepjes Ik had van te voren met hem gebeld en uitgelegd dat wij graag wat wilde doen maar dan wel prive met 2 tweetjes zodat ik alles op mijn tempo kon doen ivm met mijn lichamelijke klachten. Eelco van Justaperfectdayplayadelcarmen (ook op facebook te vinden) heeft toen een schema gemaakt. Hij nam via mail contact met ons op en vertelde dat hij helaas zelf voor zaken in nederland zat maar vervanging had........maar dat vrouwtje was ziek dus moesten we alles omgooien. Omdat we perse met tweetjes wilde gaan hebben we toen besloten geen 3 maar 1 dag iets via hem te doen (achteraf wel fijn omdat ik de eerste week steeds zo vroeg wakker was en we nu lekker konden relaxen) Na een paar dagen hebben we zelf de taxi naar cancun genomen en zijn met een Ferry waar ook lokale mensen mee over gingen naar Isla Mujeres gevaren, daar hebben we voor 30 euro een golfkar gehuurd voor heel de dag en daar kon je het eiland mee rond ,eiland is klein maar was echt heel erg leuk je kan stoppen waar je wil er zijn wat bezienswaardigheden onderweg  even stoppen om een verse cocosnoot te kopen en op het eind even door het dorpje slenteren. Was echt een leuke dag! de daarop volgende dagen weer relaxen aan het strand en tussen door veel gewandeld op het complex waar vele mooie dieren leven maar ook buiten het hotel gewandeld, in de brandende zon naar playa del carmen 5th avenue, maar op ons gemak gedaan wel zeiknat van het zweten dus ook veel water gedronken. Wat ons in het centrum daar opviel in vergelijking met 2008 was dat de verkopers veel opdringeriger zijn geworden en soms recht voor je gingen staan (tja dat moet je bij ons dus niet doen ;) )  Met de taxi weer terug gegaan naar het hotel voor 90 peso das nog geen 6 euro, daar zijn hier denk alleen al de voorrij kosten ha ha ha. s`avonds weer lekker gegeten.  Ik had voor de reis mail contact gehad met de guestservice om wat te regelen voor 12 mei als we 25 jaar getrouwd waren dus dacht ik ga het maar even navragen of ze het nog weten en ja hoor alles was netjes genoteerd. En inderdaad op 12 Mei smorgens kwamen ze een champagne-ontbijt brengen met een bloemetje, de rest van de dag lekker op het strand gewandeld in de zee gezwommen in de spa heerlijk relaxed, s`avonds hadden we een tafeltje gereserveerd in het mexicaan a la carte restaurant, het tafeltje was versiert met rozenblaadjes en we kregen een heerlijk diner en als afsluiting een taartje met vers fruit en daarbij geschreven op het bord met chocolade happy 25th aniversary.....wat een verrrassing.....heel bijzonder om zo`n speciale dag zo te mogen vieren! En dan ook nog die lieve berichtjes op facebook. Toen weer een paar dagen relaxen wandelen een keer naar een hele grote shoppingmall en wallmarkt en s`avonds nog een keer naar playa del carmen waar we op het terras nog effe hebben zitten kletsen met 2 vrouwen uit engeland. Woensdag 14 Mei de dag van onze trip die we via Eelco besproken hadden. Onze gids van die dag een Nederlander Julio die al jaaaaaren in Playa del Carmen woont en vroeger duikintrukteur is geweest en nu gediplomeerd reisgids en zich in laat inhuren is klokslag 7.30 uur bij het hotel om ons op te pikken, onderweg stoppen we even om ijs te kopen voor de koelbox die hij achterin heeft staan met flessen drinken zo blijft het heerlijk koud. We rijden naar Valladolid (zijn we tijdens de rondreis in 2007 ook geweest maar toen naar het plein en wat musea) langs dat plein komen we nu gereden en gaan naar de lokale markt zoals ik gevraagd had, ik wil namelijk de vers gemalen chili poeder kopen, die is thuis namelijk op maar ik heb er wel heel lang mee gedaan, had namelijk in 2008 heel wat meegenomen. Zo ook deze keer genoeg potjes en zakjes, en het leuke is ,Julio is daar bekend en spreekt vloeiend spaans dus kregen we overal uitleg van ook van kruiden groenten fruit enz die wij nog nooit gezien hadden. Even een paar leren riemen voor Matty gekocht en een fles vers geperst sinaasappelsap, zoooooooooooo lekker als je hier in nederland verse sinaasappelsap drinkt is die nog niet half zo lekker als daar. De rit gaat verder en onderweg hebben Matty en Julio genoeg gesprekstof over de Maya`s dit vinden ze beide leuk. Julio vertelt trouwens echt vanalles onderweg. We rijden over een hele lange  rustige weg en het ziet er werkelijk zwart van de vlinders ik heb nog nooit zoiets gezien. Julio vertelt dat het de vlinder maand is en de ene tijd zijn het hele aparte zwarte en dan weer witte of gele dat veranderd steeds zegt ie. We komen aan bij Ek Balam een site die we nog niet gezien hebben en ik zag tijdens de finale van wie is de mol een paar jaar geleden en toen tegen matty zei daar wil ik nog ooit heen , en zie daar sta je dan. Er was bijna niemand en dat is juist fijn zeker voor foto`s maken. Julio vertelt weer vollop en ondertussen knip ik er oplos, het is er heel stil alleen de wind en de vogels hoor je, vogels die we later ook zien wauw zo mooie die kleuren. Matty gaat alleen een klim van 32 meter omhoog wagen om daar ook nog wat foto`s te maken maar ik waag me er deze keer niet aan want dan kan mijn lichaam niet meer aan dus blijf ik met Julio beneden wat zitten praten in de schaduw. Van Ek Balam stelt jullio voor om te gaan luchen in een klein dorpje Temozon genaamd die bekend zijn om hun houten meubls en gerookt vlees (andere winkels hebben ze er trouwens niet ha ha een lange weg alleen afgewisseld met meubel en vlees winkels. We waren de enige toeristen en Julio komt hier vaker, terwijl we er zijn komen de  mexicanen uit de regio daar speciaal hun vlees kopen. We mogen zelfs een kijkje nemen in de rokerij, bloedheet maar mooi om te zien hoe primitief het is en later zou blijken hoe overheerlijk het vlees smaakte, Julio had niets teveel gezegd. Bij het eten drinken we Serveza the raiz een siroop van èèn of andere wortel die je aanmaakt met water, het is overheerlijk en je pept er echt van op. We hebben een flesje gekocht en later regelmatig met water aangemaakt en opgedronken. De reis gaat verder naar Punta de Laguna het spyder monkey reservaat waar ik op facebook al veel over gezien heb. In het reservaat leven de echt Maya`s nog en spreken de maya taal, de jongen die met ons de hike door de jungle doet (wat een hele pittige wandeling is dus stevige schoenen vereist , maar dat wisten we) spreekt zelf ook maya maar ook andere talen en heeft gestudeerd zijn ouders spreken alleen mayan, in het begin lijkt het erop dat we geen apen tegen komen (die zijn trouwens beschermt en worden per telling helemaal bij gehouden hoeveel er geboren worden en vele hebben zelfs een naam, foto`s hangen er met namen erbij iedere aap heeft een specefieke getekende kop dus zo kunnen ze ze makkelijk een naam geven. Maar op de helft van de hike komen we er ineens een hele boel tegen ook hele kleintjes, zo leuk om ze rond te zien slingeren boven je hoofd, we lopen langs de lagune waar mayan kinderen in het water aan het spelen zijn. kraak helder water zoals in een cenote, ik vertel de jongen dat ik punta laguna geliked hebt en dus volg via facebook en hij vind het geweldig en vertelt het dan ook meteen de anderen familieleden bij terugkomt ha ha ha. Het is tijd om terug te gaan naar ons hotel en Julio wil onderweg nog even stoppen bij een winkel waar ze allerlei bijenproducten verkopen, de oorspronkelijke winkel blijkt bij aankomst siesta te hebben maar hij weet er nog èèn waar ze de spullen verkopen van deze zaak. wij vinden dit wel leuk. we hebben wat dingetjes gekocht daar. Om 18.15 uur waren we weer terug bij het hotel en bedanken Julio, hij zegt dat hij het ook een hele leuke dag vond en gaat Eelco aanbevelen deze trip zoals wij hem wilde en gedaan hebben in zijn excursieprogramma op te nemen.Ik heb Eelco zelf ook gemaild en via zijn facebook pagina vertelt dat hij dit gerust kan doen want dat wij "proefkonijnen"het geweldig vonden en dat het hoogtijd werd dat Eelco zelf eens in Temozon gaat eten want volgens Julio was hij daar nog niet geweest ha ha ha. S avonds weer lekker gegeten in het hotel met een cocktail en natuurlijk niet te vergeten de nodige d`aristi een heerlijk mexicaans likeurtje van 30 % met oa honing erin, dit komt oorspronkelijk uit Merida. De obers kende matty al snel want als ze hem zagen zeiden ze AAAaahhh Amigo two d`aristi? op een dag was ie zelfs op in 2 bars maar op de dag van vertrek weer aangevuld en kon matty nog even een glaasje pakken en natuurlijk een nodige voorraad in onze koffers :). Donderdag weer een lekkere relaxdag op het strand, er werd trouwens vanalles gedaan overdag en s`avonds dus als je me wilde doen hoefde je je niet te vervelen, maar wij vonden kijken wel genoeg en vonden het prima als ze een drankje bij ons kwamen brenegen terwijl we op onze bedjes lagen. Vrijdag gaat er een droom van Matty in vervulling want hij zal dan een Temazcal te ondergaan, een Prehispanic Mayan Ritual een reiniging en meditatie van lichaam en geest met kruiden en stimuleerd bloedsirculatie enz enz Matty kan het zelf het beste vertellen aangezien hij het zelf heeft ondergaan , ik heb in het begin gekeken en foto`s gemaakt, mooi om te zien en te horen, daarna gingen ze de zweethut in een soort stenen iglo zeg maar van ongeveer 40 graden om daar vervolgens na pas 1,5 uur weer uit te komen. Ik ben ondertussen wat gaan filmen op het complex en heb in een stoel van de zee zitten genieten. ik dacht ooo die is straks kapot als ie daaruit komt maar nee hoor hij was topfit en we zijn s àvonds zelfs nog gaan wandelen en wat laatste inkopen gaan doen voordat we naar huis gingen. Zaterdagmorgen gaan we om 7.00 uur ontbijten en dan naar het strand tot 10.30 uur koffers heb ik de avond eerder gepakt dus hoeven we allen te douchen en om 12.00 uur uit te checken en daarna wat eten, om 13.30 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. De rit er naartoe duurt lang omdat we vele stops maken maar op de het vliegveld zelf gaat het super snel we hebben onze vooraf besproken stoelen 8A en 8B en vlucht OR338 gaat precies optijd de lucht in 17.35 uur, deze keer geen tussenstop en vliegen we in nog geen 10 uur naar schiphol, wel vermoeiend want we hebben beide door de smalle stoelen bijna niet kunnen slapen. op schiphol staat een hele lange rij bij de paspoortcontrole en de mensen beginnen al te mopperen ik zeg ja hoor we zijn weer in nederland en de mensen beginnen weer te mekkeren, dat helpt toch niet en die koffers zijn er waarschijnlijk toch niet. Nadat we door de controle waren gingen mensen bijna op en draf naar de bagage band, wij niet gewoon op ons gemakkie, en wat denk je we komen bij de band aan waar al vele haastige mensen stonden te wachten en onze 2 koffers komen er net als eerste aan ik lachen wat andere mensen minder leuk vonden, we konden meteen naar buiten want er stond geen controle en ook de shuttle stond al te wachten dus wij waren super snel weer bij onze eigen auto en de terugreis naar Boxtel kon beginnen en zeker niet onbelangrijk het was hier stralend weer. Na onderweg een bakkie koffie te hebben genuttigd kwamen we we thuis aan en tot onze grote verrassing was binnen alles versiert met slingers ballonnen en bloemen en een stapel kaarten, wat een mooie thuiskomst zeg. de rest van de dag alles opgeruimd wasmachine aan en vanalles gedaan om maar wakker te blijven. s àvonds om 22.00 uur naar bed en s`morgens weer om 8.00 uur om maar snel in het gewone ritme te komen. maandagavond Ziggy weer gehaald uit het pension en die had het superrrrrrrrrrr gedaan en was goed moe. We kunnen terugkijken op een hele speciale prachtige vakantie.....................................en we weten het zeker die 5e keer mexico gaat er over een paar jaar weer komen hoor!!!!