Mexico 2007

In December 2007 zijn we voor de tweede keer naar Mexico geweest,de eerste keer was in 1996 naar Puerto Vallarte,deze keer eerst een rondreis en daarna een strandverlenging in Playa Del Carmen

Onder dit uitgebreide reisverslag van onze rondreis met strandverlenging staat een link naar de foto`s.

Boxtel 30 Mei 2007.

De voorboeking voor onze reis naar Mexico is gedaan.Op 7 december vliegen we met Martinair comfortclass naar Cancun.We verblijven 2 nachten in hotel Xbalamque waar we vanuit het vliegveld naartoe worden gebracht.Zondag 9 december begint onze rondreis van 7 dagen "Wonders of Mexico" geboekt bij Kuoni reizen.Op 15 december worden we dan naar Hotel Sandos Caracol Beach Resort &Spa in Playa Del Carmen gebracht en blijven daar tot 23 December om dan op 24 December weer op Schiphol te landen.Matty is al een tijdje bezig met het lezen van boeken over de Maya`s en is straks aardig goed op de hoogte als onze reis begint.

Route "Wonders of Mexico"

Dag 1  Cancun - Valladolid - Chitzen Itza - Merida

Dag 2  Merida - Celestun - Merida

Dag 3  Merida - Uxmal - Campeche

Dag 4  Campeche - Palenque

Dag 5  Palenque - Aqua Azul - Misol ha - Palenque

Dag 6  Palenque - Kohunlich - Chetumal

Dag 7  Chetumal - Tulum - Naar hotel Sandos Carcol Beach Resort & Spa voor een strandverlenging van 9 dagen.

Donderdag 6 December 2007

Eindelijk is het zover.We zijn vanavond naar het Ibis hotel gebracht bij Schiphol om daar de nacht door te brengen zodat we morgen lekker fit zijn en binnen een half uur op Schiphol staan zonder in de file te komen.Eerder deze dag hebben we Jovi naar het pension gebracht waar hij altijd blijft als wij op vakantie gaan,hij heeft het daar goed naar zijn zin.(ik mis hem nu al een beetje)

Vrijdag 7 December 2007

De grote dag,we zijn om 7.00 uur opgestaan en na het douchen zijn we met de shuttlebus naar Schiphol gebracht. Het regent pijpestelen dus het is een goed moment om ons natte landje voor een paar weken in te ruilen voor het zonnige Mexico.Bij aankomst kunnen we meteen inchecken en word ons gevraagd of we eventueel standby willen zijn omdat de vlucht waarschijnlijk overboekt is. Het was wel verleidelijk want het tegenbod was erg goed. Als we een dag later zouden vliegen kregen we 600 euro per persoon en en overnachting in een hotel in Amsterdam. Maar omdat we zondag met de rondreis beginnen willen we zaterdag lekker uitrusten. Als we alleen een strandvakantie hadden gedaan waren we er wel op in gegaan. Na het inchecken gingen we door de douane en daarna een ontbijtje regelen. Ondanks het slechte weer zijn we toch optijd vertrokken. Het word een lange vlucht van 11 uur en 45 minuten omdat we een flinke omweg moeten maken vanwege de wind.We zijn nu ruim 3,5 uur onderweg en zijn over Engeland gevlogen ,daarna IJsland en nu richting Groenland. De service aan boord van Martinair is prima,drinken zoveel je wilt en de eerste maaltijd ( pasta of kip met rijst) smaakte goed. Daarna koffie met een bonbon en ja je leest het goed een cognacje. We hebben inmiddels al een flimpje gekeken op de personal DVD player. Op het beeldscherm word aangegeven dat het buiten - 51 graden is en we 809 mk/uur vliegen op een hoogte van 9800 meter. We vliegen nu over Toronto en hebben nog 3 uur en 45 minuten te gaan,tot nu valt het reuze mee. Hoogte is nu 11000 meter en snelheid 805 km/uur en nog steeds - 51 graden.Ik heb vanuit het vliegtuig foto`s gemaakt van Groenland, Toronto en Atlanta. na bijna 12 uur zijn we goe geland en toch best moe. We worden opgewacht door een Mexicaanse "tuinkabouter",hij is zo klein dat zelfs ik over hem heen keek. Met een busje van Holatours worden we naar hotel Xbalamque gebracht en frissen we ons even op . het hotel is netjes voor een paar nachtjes. Na een paar drankjes zijn we gaan slapen.

Zaterdag 8 December 2007

We hebben een goede nachtrust gehad. Ik ben al wakker,het is 5.50 uur hier dus 12.50 uur in Nederland. Maarja we lagen gisteren ook al om 20.30 uur hier op bed (3.30 uur Hollandse tijd). Straks gaan we ontbijten en de omgeving wat verkennen en misschien een duik nemen in het zwembad hier. Na het ontbijt zijn we een stuk gaan wandelen in Cancun Downtown en daarna naar de hotlezone,wat een hotels  zeg. Om 12.00 uur hebben we lekker aan het strand met een Corona en een Tequilla Sunrice en wat nacho`s gezeten, tja wie houd dat nu niet vol ! Vanmiddag houden we siesta. Vanavond hebben we vlakbij het hotel in een restaurantje lekker gegeten. We gaan niet te laat slapen want morgen worden we om 8.00 uur opgehaald voor de rondreis.

Zondag 9 December 2007

We zijn om 6.15 uur opgestaan, hebben gedoucht en onze spullen ingepakt. Om 7.00 uur nog even ontbijten en om klokslag 8.00 uur worden we opgehaald door onze reisleidster Nadine en chauffeur Lorenzo. We zijn de laatste 2 en ook de enige Nederlanders,de rest van de groep bestaat uit 25 Belgen waarvan 4 Franstalig. We rijden richting Valladolid en onderweg vertelt Nadine erg veel over Mexico en de Maya`s. In Valladolid kunnen we even wat rondkijken en daarna rijden we naar een Cenote (natuurlijke bron ) waar je ventueel kan zwemmen, daarna rijden we naar een restaurant waar we een lekkere lunch krijgen. Als we onze buikjes rond hebben gesmuld rijden we naar Chitzen Itza (pas verkozen tot 1 van de 7 wereldwonderen). Er staat o.a een grote tempel die gebouwd zou zijn door een dwerg in èèn nacht. Ook ligt daar het grootste balspeelveld, tempel van de Jaguar en het Observatorium. Daar aangekomen lopen we er 3 uur ronden kijken we onze ogen uit terwijl Nadine vanalles vertelt, het is zo mooi ! Ze verwachten daar dit jaar 1,5 miljoen bezoekers. Om 17.00 ur rijden we naar Merida waar we naar osn hotel worden gebracht en 2 nachten blijven. Het ligt midden in het centrum. Nadat we gedoucht hebben gaan we met zijn tweetjes het centrum verkennen en een hapje eten. Het is feest op straat, veel muziek en dansende mensen, dit gaat hier iedere dag zo. Om 22.00 uur gaan we terug naar ons hotel om te gaan slapen want het was een lange vermoeiende dag en morgenvroeg worden we om 6.30 uur gewekt.

Maandag 10 december 2007

Om 6.30 uur worden we gewekt en na het douchen eten we met de groep ons ontbijtje. Om 8.00 uur vertrekken we naar onze eerste stop Uman waar we een lokale markt bezoeken. Je kijkt je ogen uit hoe het vlees daar zo hangt,daar zou de keuringsdienst van waren hier niet vrolijk van worden. Ook kopen we allerlei kruiden o.a extra pikant die word hier vers gemalen en de vrouw van wie we het kopen is dolgelukkig want nadat wij onze spulletjes bij haar hadden gekocht wilde ineens iedereen van de groep ook kruiden kopen. Het is tijd om verder te gaan en we rijden naar celestun om met een bootje door de magroven te varen en o.a naar ontelbare flamingo`s te kijken (voor ons waren het er veel maar volgens Nadine zaten er later in het seizoen nog veel meer) We kunnen met het bootje tot ongeveer 15 meter afstand komen,het is prachtig ! Er zaten ook vele andere vogels zoals pelicanen, reigers ijsvogeltjes zwarte havikken enz.. We zitten met 6 in een bootje waaronder de 2 belgen Andy en Neele die iets jonger zijn dan ons en een leuk stel zijn. Na de tocht zijn we naar het strand gereden en hebben daar onze lunch genuttigd. Toen zijn we terug gereden naar Merida en een stadstour gedaan.Vanavond gaan we met zijn tweetejs nog even wat drinken in Merida , we komen in een gezellig tentje en ik denk ach ik bestel een Mojito en ik kreeg er ook èèn en wel een kelk van een halve liter.Toen ik die op had voelde ik me meteen licht in mijn hoofd worden,ja wat denk je na zo`n vermoeiende dag en Matty maar lachen. We gaan niet te laat slapen want morgen worden we om 6.30 uur weer gewekt en verlaten we na het ontbijt Merida.

Dinsdag 11 December 2007

Ik ben al vroeg wakker ,het is nu 5.00 uur en ik probeer toch nog wat te gaan slapen maar heb alleen gedoezelt. Om 5.50 uur ga ik uit bed en tegen de tijd dat ik klaar ben is Matty ook wakker, we zetten de koffers klaar want die worden zo opgehaald en in de bus gezet . ondertussen krijgen wij ontbijt. We gaan om 8.00 uur rijden, op naar Uxmal. We stoppen eerst bij een oude Haccienda (Plantage) die niet meer in gebruik is, dan rijden we door naar Uxmal waar o.a de tempel van de tovernaar te zien is en onderweg vertelt Nadine heel veel en lezen we wat in onze reisgids die we eerder in Nederland gekocht hebben. Uxmal is adembenemnd mooi, en zelfs ik ben een tempel omhoog geklommen en het uitzicht was geweldig. Maar naar beneden was wel eng, Matty neemt foto`s en ondertussen stuntel ik naar beneden,maar ik heb het gedaan.. Tewijl we in Uxmal zijn bel ik even naar Nederland(het is daar nu rond etenstijd dus krijg ik altijd wel iemand te pakken).Ik vertel hoe mooi het in Mexico is en dat er prachtige leguanen rondlopen en dat we nu al ruim 360 foto`s hebben gemaakt die we dan later thuis allemaal gaan uitzoeken. We rijden verder naar Kabac waar we meer oude tempels bekijken,we zijn hier als enige groep wat fijn is met foto`s maken ,wat een rust ! dan gaan we lunchen, een echt Mexicaans gerecht,we krijgen eerst te zien hoe het word klaargemaakt en Matty maakt er foto`s van. Het is een gerecht klaargemaakt in bananenbladeren in een gat in de grond  (een soort ondergrondse oven zeg maar  ha ha ha)het was heerlijk. Ter afsluiting krijgen we een "La Cacaracha"een shot met Kalua wat water en Tequilla wat je in èèn keer achterover moet slaan (niks mis mee moet ik zeggen) We rijden verder naar Campeche waar we overnachten. We lopen door de stad met gekleurde gebouwen en een mooie plein het is net een Disneyfilm, opeens komt er een optocht voorbij,het blijkt een kerstoptocht te zijn die door de stad voor de kinderen word georganiseerd waarbij kinderen cadeautjes krijgen en er met snoep gestrooid word,het is zo mooi die kleintjes verkleed rond te zien lopen. De snoepjes zijn niet alleen zoet, vanbinnen zit daar pittige pepertjes in verwerkt ze schijnen er daar dol op te zijn maar Andy nam een lollie en wist dit toen nog niet maar al snel spuugde hij hem uit en wij lagen in een deuk . Aan het eind van de stoet kwam dan de Kerstman. S`Avonds zijn we met zijn tweetjes nog even goedkoop gaan winkelen alles is hier veel goedkoper dan in de echte toeristenplaatsen. Na nog een lekker drankje zijn we terug gegaan naar het hotel om lekker te gaan slapen. Ik heb last van mijn nek ,misschien is de klim op de tempel toch net iets teveel voor mij geweest,even wat arnica en hopelijk gaat het morgen beter want we worden om 6.00 uur gewekt.

Woensdag 12 December 2007

Om 6.00 uur staan we op en doen we het hele ochtend ritueel en pakken de koffers in en zetten ze buiten de deur zodat ze opgehaald kunnen worden om naar de bus te brengen door de belboy`s, ja we hoeven wat dat betreft echt niks te doen en dit is zeker regelmatig een fooi waard alhoewel dit niet door iedereen zo word gedaan, maar wij vinden dat ze het dik verdienen. We gaan nu ontbijten dit keer is het een buffet met nog meer keuze (en dan zijn er nog mensen in de groep die klagen) Om 7.45 uur begint de reis naar Palenque en het is een hele zit maar er is vanalles te zien onderweg. We stoppen een paar keer voor een plas en foto pauze en om 13.30 uur komen we bij het restaurant aan in Palenque waar we lunchen. Matty zijn vis was lekker maar mijn kip  was erg droog en had niet veel smaak , jammer maar ik heb toch wat gegeten volgende keer beter. Het is tijd om naar de ruines van Palenque te gaan met o.a Tombe van Pacal Votan de heerser van de oude Maya`s . Het is prachtig, ook de natuur zo groen en fris je ruikt gewoon hoe zuiver het hier is . We zitten midden in het regenwoud en kunnen de brulapen horen en toen we naar de bus liepen zagen we ze in de boom zitten, ja daar moet je toch een foto van maken dit is zo mooi niet te geloven. We vertrekken naar het hotel , dit keer iets verouderd maar prima schoon en een goed bed, we blijven hier 2 nachten. Na het douchen wandelen Matty en ik naar het centrum om een kleinigheidje te eten want we hebben niet veel honger. We winkelen ook nog wat en gaan terug naar het hotel om uit te rusten want ik voel wel dat het wat veel is geweest vandaag  maar zeer de moeite waard. Morgen worden we om 7.15 uur gewekt en vertrekken we om 8.30 uur naar Aqua Azul en Misol Ha het zal dan een rustige dag worden en dat is ook wel even lekker.

Donderdag 13 December 2007

Vanmorgen om 6.00 uur wakker geworden en had wat last van mijn rug want het bed is toch wel wat aan de harde kant (  je je kunt je iegen bedje nu eenmaal niet meenemen hè) Maar na wat rommelen en in beweging zijn gaat het weer goed. We gaan om 7.15 uur ontbijten , lekkere pancakes fruitsap koffie thee en vers, fruit brood enz... Om 8.30 uur vertrekt de bus, vandaag een rit door de natuur de bergen in Sierra Madre genaamd opweg naar Aqua Azul,dit is een trapsgewijze waterval en de naam zegt het al azuur blauw water,ik ben erg benieuwd. Onderweg vertelt Nadine dat we veel geluk hebben tijdens de rit want het is uitzonderlijk helder weer en we kunnen heel ver weg kijken prachtig gewoon. We kunnen bij een fotostop in de verte de blauwe rivier al zien ( Rio Azul) dit is zo apart mooi om zo door het regenwoud te rijden,hier wonen echte arme mensen,de Zapatisten genaamd een volk dat op zichzelf leeft en in conflict ligt met de regering. Langs de weg zie je jong en oude mensen met bossen hout op hun rug sjouwen en ze staan mini banaantjes te verkopen die overigens heerlijk zijn, een tros voor 10 peso dat is 0.71 eurocent, verser kan gewoon niet. Als je dit zo ziet dan leven wij in een weelde geloof me maar ! Dan komen we bij Aqua Azul ik heb nog nooit zoiets mooi`s gezien en ben er even stil van, zo blauw ik kan het bijna niet beschrijven, gelukkig kunnen we foto`s maken want dit geloven ze thuis niet. Er zitten prachtige vlinders en er groeien prachtige bloemen, we kopen bij een meisje vers geperst sinasappelsap zoooooooo lekker. We lunchen daar ook, dit keer visfile met rijst en (slappe ) friet,het was weer erg lekker. Na de lunch rijden we naar Misol Ha een waterval van ongeveer 35 meter hoog, onderweg is het uitzicht prachtig. Daar aangekomen maken we foto`s en kunnen zelfs achter de waterval doorlopen echt heel erg mooi. Na wat drinken gaan we naar het hotel lekker douchen want dat is wel nodig met zo`n warm weer. Ik heb de koffers vast goed gepakt want morgen gaan we richting Chetumal en dat word de langste rit. De koffer word al voller door alle dingen die we onderweg gekocht hebben. Straks gaan we even naar het centrum en gaan niet te laat slapen want we moeten morgen vroeg op. In een grote supermarkt kopen we nog wat lekkers voor onderweg in de bus morgen.

Vrijdag 14 December 2007

Na een nacht slecht slapen is het tijd om de koffers aan de deur te zetten zodat ze weer naar de bus kunnen worden gebracht. We gaan om 6.45 uur ontbijten, het is een buffet met veel keuze. Matty neemt vers fruit en een roerei met brood . Ik pak alleen een stukje droog brood want ik voel me niet goed na een nacht met zo weinig slaap. Ik drink een kop Kamille thee die ik zelf heb meegenomen en ik knap er meteen van op . Ik heb voor in de bus nog wat broodjes en een muffin die we gisteren in de supermarkt hebben gekocht en eet dat later op en voel me weer goed. Het word een lange rit van ongeveer 500 km naar Chetumal. Nadat Matty voor mij nog een mooie sjaal heeft gekocht van een meisje dat voor het hotel staat zo vroeg op de morgen, rijden we om 7.40 uur weg. Onderweg vertelt Nadine weer vanalles over o.a de 4 staten waar we doorheen komen. Na 2,5 uur rijden houden we een koffiestop, ik moet zeggen dat dit telkens goed is geregeld. We moeten ook stoppen bij een militaire post waar een aantal mensen van ons uit moet stappen en hun koffer open moet maken, en je raad het  natuurlijk al Fransje W. zat daar ook bij, maar het geen probleem hoogstens de vuile was waar hij doorheen moest zoeken, en met mijn medewerking was het zo gebeurd en konden we weer veder. Ondertussen zat Matty in de bus te lachen en had er foto`s van gemaakt. Na 2,5 uur rijden kregen we lunch, we hadden taco`s met runds en kippenvlees gekozen, erg lekker. Matty nam nog ijs na. Daarna kon Matty het niet laten om buiten even te kijken  naar zijn "collega stukadoors" die in de voll ezon stonden te smeren  en nadat Nadine voor hem in het spaans had gevraagd met wat voor  materiaal ze werkte (dit was cement kalk steentjes en zand) zijn we weer verder gereden. Na ruim een uur rijden kwamen we bij de ruines van Kohünlich  met o.a de tempel van de maskers de Los Mascarones. Op die plek en ook onderweg er naartoe konden we goed zien hoe orkaan Dean eerder dit jaar had huisgehouden, grote palmbomen helemaal verwoest. Na de bezichtiging van de maskers die erg mooi waren rijden we naar ons hotel in Chetumal, een rit van ongeveer een uurtje. Nu lekker douchen en dan even rondkijken in het centrum. We besluiten iets te eten in het hotel en daarna kijken we even via internet onze mailbox na en sturen wat mail naar Nederland. dan gaan we slapen, het is de laaste nacht van de rondreis. Morgenvroeg moeten we om 6.45 uur ontbijten en dan rijden we naar Tulum de laatste Ruïne.

Zaterdag 15 december 2007

Om 6.00 uur  worden we gewekt en om 6.50 uur krijgen we ontbijt. Ondertussen worden de koffers in de bus gezet. Gelukkig heb ik heerlijk geslapen maar veel honger heb ik niet maar ik eet toch iets. Ik begin te merken dat deze week voor mij best vermoeiend is geweest maar ik had het echt niet willen missen. Om 7.30 uur bel ik even naar nederland en mijn broer zegt dat het daar rond het vriespunt is. raar hoor als je dan zelf in een hemdje in e volle zon staat. Om 7.50 uur gaan we rijden richting Tulum. Nadine vertelt weer een hele boel en laat foto`s zien. Na 2,5 uur is er een sanitaire stop,we kopen meteen wat drinken en een snack en dan gaan we weer rijden. Onderweg zien we nog steeds de schade die dean heeft aangericht.. Tegen de klok van 12.00 uur komen we bij de ruines van Tulum aan . Je ziet meteen dat dit park best commercieel is opgezet  en het erg druk is. de dagen hiervoor waren we soms zelfs de enige die op een ruine aanwezig waren. Het komt ook omdat tulum dicht in de omgeving van hotles en resorts ligt en daarom makkelijk in een dag te bezoeken is. Binnen is het weer erg mooi zeker als je zo over de blauwe caribische kunt uitkijken. Na een ronde met nadine hebben we nog wat vrije tijd en lopen Matty en ik nog even te genieten, ook van de vogels bloemen en planten. Daarna gaan we lunchen en wederom was het heerlijk. We gaan nog wat shoppen en om 15.00 uur gaan we weg. Er zijn al een aantal ,mensen van de groep naar het vliegveld gebracht die geen strandverlenging deden maar ik ben blij dat wij dat wel doen om even bij te komen van al het mooi`s wat we deze week gezien hebben.We gaan nog wat mensen afzetten bij hun hotel en als laatste zijn wij aan de beurt,onderweg kletsen we nog wat met Nadine over wat we er van vonden en dat sommige mensen van de groep soms zo onbeschoft tegen personeel van hotels deden en dat was haar ook opgevallen,zeker de oudere die dan altijd zeggen dat jongere geen respect hebben voor de ouderen, nou het was hier echt andersom! We geven Lorenzo de chauffeur een welverdiende fooi want hij heeft ervoor gezorgt dat wij deze week overal veilg zijn aangekomen,ook Nadine krijgt een goede fooi en Matty geeft haar zijn boek van Popol Vuh het heilige boek van de Maya`s (soort bijbel) Ze is zichtbaar ontroerd want deze Nederlandse vertaling heeft ze nog niet .Matty zei ik koop in Nederland wel weer een nieuwe.We nemen afscheid en gaan inchecken bij hotel Sandos Caracol Beach Resort & Spa waar we de komende 8 nachten verblijven. We worden goed geholpen en met een golfkarretje naar onze kamer gebracht . Die is super mooi , groot met zelfs een tweezitsbank en een bureau met stoel groot bed tv mini bar gevuld met water bier spa rood sinas 7 up pepsi en pepsi light, een balkon met uitzicht over de mangroven.Overal horren dus de ramen kunnen open zonder dat er ongedierte binnen komt.Grote wastafels douche apart toilet grote kasten en gratis kluisje. We worden 2 keer gebeld door de receptie of alles naar wens is,nou dat is het zeker. Na wat uitpakken en rommelen lopen we naar de receptie om te rvagen wat het pasje inhoud wat ik via de mail rechtstreeks van het hotel heb ontvangen. Dit had ik namelijk gratis aangevragen voor dat we op vakantie gingen. En meteen blijkt dat we met dit pasje als VIP`s behandelt worden. We krijgen een nieuw all inn polsbandje, het blauwe dat we eerder kregen gaat eraf en we krijgen een goud kleurig bandje om. Het blijkt dat we nu ook gebruik mogen maken van de selectclub waar je normaal extra voor moet betalen. Dit is echt lachen want we hebben alleen voor de standaard dingen betaald. De jongen achter de receptie vraagt vanalles aan ons o.a waar we vandaan komen en na wat kletsen nemen we onze eerste cocktail Tequilla Sunrice en proosten samen op een weekje lekker luilakken. daarna gaan we naar de kamer nog wat rommelen en dan slapen,we zijn allbei erg moe.

Zondag 16 December 2007

Vanmorgen was het heerlijk wakker worden omdat we niks op uur en tijd hoeven te doen,toch ben ik al om 6.45 uur al op en zet de balkondeur open en doe de hordeur dicht voor de insekten. het is zo stil je hoort alleen de krekel en en vogels. Wat een oase van rust. Op ons gemakje rommelen we wat en om 8.30 uur gaan we op zoek naar het buffetrestaurant waar we kunnen ontbijten. We nemen de plattegrond mee want het complex is zo groot , er zijn 9 restaurants en 11 bars dus dat is nogal wat. bij het buffet aangekomen kijken we onze ogen uit , ik dacht dat wij al heel wat  gezien hadden maar dit is niet normaal zoveel verschillende dingen bij elkaar, waar moeten we beginnen. Na vanalles wat geproeft te hebben gaan we wat rondlopen om alles een beetje te verkennen. Er is zoveel te zien en de mensen zijn zo vriendelijk. Even naar Nederland bellen om te zeggen dat het goed gaat hier. Omdat we een gouden polsbandje hebben mogen we overal komen en zelfs op het strand is een apart gedeelte voor de selectclub. Om 11.30 uur komt de hostess van Holatours die door Kuoni is ingehuurd en daar zijn we zo klaar, we hebben geen vragen of klachten tot nu toe. Als we weer rondlopen worden we aangesproken door personeel en ze zien ons gouden polsbandje en krijgen een welkoms gesprek en een presentje een stenen mayakalender.Tijdens het gesprek komen we er al snel achter dat het eigenlijk een soort verkoop praatje is (een soort van time sharing) en we zeggen beleeft dat we geen interesse hebben en worden verder onze hele vakantie niet meer "lastig" gevallen. Om 12.30 uur gaan we naar de kamer die al is schoongemaakt om de zwemspullen te halen en lopen naar de selectclub op het strand en zoeken een mooi plekje. We eten eerst een kleine snack het is een soort high tea met lekkere hapjes o.a zalm. Dan ploffen we neer op onze bedjes waar alles als je wilt bij je word gebracht maar wij lopen liever zelf een keer op en neer om wat beweging te hebben. We voelen ons net echte Jetsetters. Matty gaat snorkelen en ik geniet van de zon. Na een paar uur luieren lopen we een stuk langs het strand en gaan een duik wagen in de azuur blauwe zee. Op de terugweg hebben we nog wat mooie schelpen gevonden. Het is weer tijd om lekker op onze bedjes te gaan liggen met een goede Bacardi Anejo(ja ze schenken daar de echte merken) en een schaaltje met nootjes, wat hebben we het goed.Om 16.30 gaan we weg bij het strand en lopen we naar het Spa centrum,daar zijn bubbelbaden ,sauna en stoomcabine waar je ook gebruik van mag maken. Na een uurtje bubbelen gaan we naar de kamer douchen en lezen wat. Om 19.30 uur  gaan we eten in het buffetrestaurant, het kan weer niet op zoveel keuze ,daarom lopen we een paar keer op en neer om van alles wat te proeven. We sluiten af met een chocoladetaartje en ijs en daarna een Tequilla. Vanavond gaan we nog even naar de show kijken met als thema disco jaren 80,. Ziet er goed uit allemaal. Na wat drankjes wandelen we naar de kamer en Matty kijkt nog even het laatste nieuws op tv terwijl ik dit schrijf. Het was een heerlijke relaxte dag na zo`n rondreis van een week.

Maandag 17 December 2007.

s`Morgens als we wakker zijn doen we het dagelijkse ritueel en gaan lekker ontbijten.Daarna besluiten we de rondleiding te doen die ons eerder is aangeboden door een Nederlander die er werkt.. Tussen de middag eten we een snack in de selectclub en gaan even op het strand liggen,we besluiten eens te gaan kijken bij 1 van de 4 zwembaden die er zijn.Aan het eind van de dag gaan we naar de kamer en lezen nog wat en na het douchen gaan we eten het thema van vandaag is Frans eens kijken wat we er allemaal kunnen krijgen. Het eten was weer overheerlijk en we zijn vanavond nog lekker even in een zitje bij de bar gaan zitten en hebben wat drankjes genuttigd, daarna gaan we naar bed.

Dinsdag 18 december 2007

We hebben heerlijk geslapen en gaan lekker fit naar het ontbijt , lekker eitje en fruitsapje voor de extra vitamientjes. Daarna gaan we naar het strand, kijken voor hoelang want het is erg bewolkt en het lijkt  erop dat er een bui gaat komen,we zullen zien. Matty gaat tussendoor even op internet (voor ons ook gratis) kijken naar de stand van zaken bij het darten. We besluiten daarna een ronde over het complex te gaan lopen om overal foto`s van te maken,ook van de dieren en bloemen. Als de lucht weer open trekt en het dus droog is gebleven gaan we heerlijk in de zon op het strand liggen. Na een tijdje worden we dorstig en is het tijd voor een drankje. We gaan langs het strand  wandelen en maken een duik in de zee en natuurlijk  maken we foto`s en laten ons daarna met de golven meenemen, wel lachen hoor !  Rond 15. 00 uur komen er weer donkere wolken maar het blijft droog en we besluiten om naar de Spa te gaan en terwijl ik bubbel gaat Matty in de sauna (of het al niet heet genoeg is ha ha ha ) Na het douchen luieren we nog wat na op de kamer en dadelijk gaan we eten , internationale avond vandaag dus dat word smullen.Na het eten kunnen we naar de show in het theater, die deze  avond  in het teken van de Grammy`s staat. ook in het theater is ieder avond show , vanavond viel die trouwens wat tegen maar dat is persoonlijk. Je kan ook in 1 van de bars wat gaan drinken en in sommige zit soms live muziek en voor de liefhebbers gaat om 22.45 uur de discotheek open tot 2.00 uur daarna kan je tot s`morgensvroeg ook nog de bar in op het plein voor een drankje en een hapje, dus 24 uur per dag kan je eten en drinken als je dat zou willen. Het animatieteam kan je ook heel de dag bezig houden met vanalles van sporten , spelletjes spaanse les, dansles tot knutselen en voor de kinderen is er een kidsclub, dus niemand hoeft zich te vervelen en niks moet.

Woensdag 19 December 2007

Om 6.45 uur zet ik lekker de balkondeur open zodat we vanuit bed naar buiten kunnen kijken en naar de vogels kunnen luisteren. We besluiten om vandaag bij de selectclub te ontbijten aan het strand en bij aankomst staat de champagne al koud, de zon schijnt volop en het is pas 8.00 uur. Het is een warme dag vandaag 31 graden en een strak blauwe lucht. We zijn even in de golven geweest maar na een tijdje ga ik eruit omdat de golven hard tegen me aanslaan en ik pijn in mijn nek krijg dus is het genoeg geweest. Om 16.00 uur besluit ik naar de kamer te gaan en siesta te houden ik denk dat ik vandaag iets tveveel zon heb gehad. Ik ga douchen en daarna ga ik even op bed liggen terwijl Matty een rondje maakt in de Sauna. Ik wil vanavond fit zijn want er is een Maya show en die zou erg mooi moeten zijn. We gaan om 19.30 uur eten en onderweg zien we dat er een soort braderie is maar ook spelletjes voor de kinderen, ziet er heel gezellig uit en op het pleintje is live muziek en kunnen de mensen dansen. Het thema van het buffet is Mexicaans net als in heel het complex trouwens. Het restaurant is erg mooi versiert en we besluiten om later nog even terug te gaan om wat foto`s te maken van het plein en het buffet en onze favoriete tafelbediende Karla en Zalatiel, daarna gaan we naar de Maya show en we kunnen mooi vooraan zitten om foto`s te maken , de show was zooooo mooi. Nu gaan we lekker slapen want ik ben nog steeds niet fit, ik heb vandaag echt teveel zon gehad en ga morgen in de schaduw liggen en ik denk dat de vermoeidheid van de rondreis eruit komt.

Donderdag 20 December 2007

Vanmorgen hebben we iets langer geslapen en zijn we om 8.00 uur opgestaan,dit is natuurlijk best vroeg maar het is jammer om zo lang op je kamer te blijven als het zo`n mooi weer is. Na een "werk" telefoontje naar Nederland gaan we ontbijten en daarna gaan we een rondje wandelen. We besluiten om vandaag op strand in de schaduw te gaan liggen en het lekker rustig aan te doen (dat doen we al een paar dagen ha ha ha ) na al die zon van gisteren. Later in de middag hebben we de planning om met de met de gratis shuttlebus naar het cenrum van Playa Del Carmen te gaan om daar wat rond te neuzen en te shoppen. Vanmorgen heeft Matty een postkaart gekocht in de grote winkel die ook op het terrein ligt samen met een juwelierwinkel en een fotoshop die recht tegenover de tennisbanen liggen. De kaart is geschreven en gaat straks op de bus naar Engeland waar vakantiekennissen van ons wonen,ik ben benieuwd of hij ook aankomt. Om 14.00 uur zijn we op de shuttle gestapt naar het centrum van Playa Del Carmen, heel gezellig met een hele lange  straat die autovrij is waar winkeltjes, barretjes en een paar hotels zijn. We shoppen en tussen door gaan we ergens even uitrusten en nemen een drankje en daarna shoppen we weer verder, er zijn ook zoveel leuke winkeltjes ,we hebben zelfs een nieuwe tas moeten kopen omdat we anders niet alles mee konden krijgen . Om 19.00 uur nemen we de taxi naar het hotel terug, ik ben kapot, eerst lekker douchen en dan uitrusten. Later gaan we nog een hapje eten en wat drinken.

Vrijdag 21 December 2007

We worden om 7.00 uur wakker en zetten de balkondeur open en na nog een half uurtje luieren staan we op. Om 8.15 uur gaan we ontbijten en de keuze is zoals altijd weer enorm. We maken een ochtendwandeling en nemen nog wat foto`s, er is ook zoveel te zien op dit grote complex. Daarna gaan we naar het srtand , het is al druk maar we hebben toch een fijn plekje, eerder hoorde we bij de receptie dat het hotel helemaal is volgeboekt vanaf nu, je merkt inderdaad dat het wat drukker is bij het strand en in de restaurants maar verder merk je het eigenlijk niet omdat het terrein groot is en alles goed verdeeld. Het complex heeft 996 kamers en op dit moment zijn er 2800 gasten aanwezig en toch ben je vaak op plekken alleen als je aan het rondwandelen bent, heerlijk is dat. Het is soms ook wel leuk als je ziet wat voor een mensen er allemaal rondlopen van michelienpoppen tot volgepropt met cileconen. De zee is vandaag voor het eerst echt heel kalm de dagen ervoor was er nogal wat golfslag,dit zou komen door de overblijfselen van de tropische storm Gloria die eerder deze week in het Caribisch gebied heeft huisgehouden iets wat normaal in deze tijd van het jaar niet voorkomt maar zo zie je dat de natuur overal op de wereld van slag is , zeker als je ook hoort dat het in Madrid en op Mallorca gesneeuwd heeft. Doordat de zee zo rustig is,is het juist nog fijner om er in te vertoeven. Na onze dagelijkse strandwandeling hebben we weer hele mooie schelpen gevonden en zien een visarend vliegen, ook komen er pelicanen over gevlogen. Na het middaguur is het weer tijd voor een kleine snack, je doet niet veel dus heb je ook niet veel trek in een grote lunch maar een zalmsnack en vers fruit gaan er altijd wel in zeker in het bijzijn van een heerlijke cocktail dit keer een Sandos Caracol MMMMMmmmmmmm.Later deze middag gaan we even bij het zwembad liggen en spreken we een paar Nederlanders die de dag ervoor zijn aangekomen en ze vertellen dat het in Nederland erg koud was en dat er sneeuw ligt en ijzelde BBBrrrrrrr, het is dan toch fijn dat we nog hier zitten met 30 graden . Dat word afkicken als we weer thuis komen. Aan het eind van de middag gaan we naar de kamer en ik rommel wat en zit dit nu te schrijven en Matty neemt maar weer eens een sauna`tje. Het buffet voor vanavond staat in het teken van het Caribische gebied. Jammie dat word weer smullen !!

Zaterdag 22 December 2007

We worden rond 7.00 uur wakker van het fluiten van de vogels omdat we vannacht met de balkondeur open hebben geslapen en natuurlijk de hordeur dicht voor de muggen ,het zijn hele kleine muggen maar maken grote bulten vraag maar aan Matty,ik moet zeggen dat het nog wel meeviel want Matty word normaal helemaal lek geprikt. Ik heb in deze dagen maar 3 muggenbulten opgelopen en Matty iets meer. Maar we hadden goed muggenspray bij. We besluiten om voor onze laatste stranddag eerst een fijn plekje te zoeken en daar onze spullen vast achter te laten. Je merkt dat nu het  drukker is , mensen steeds vroeger een strandstoel zoeken. Dan gaan we ontbijten ik neem vandaag maar eens een gekookt eitje en Matty gaat voor de omelet,natuurlijk ontbreekt het verse fruit en sap niet. dan gaan we naar het strand genieten van de maken een strandwandeling en zoeken de laatste schelpen om mee naar huis te nemen en ook een paar om in speciaal gekocht zakje te doen voor Demi. Rond het middaguur nemen we een kleine lunch en rond 13.30 uur gaan we lekker de beentjes strekken door een wandeling te maken over het complex en nog wat foto`s te maken van vogels en vlinder en een hele boel mieren en een leguaan die lekker door de tuin wandelt net als wij. Raar hoor dat je dit soort dieren gewoon zo tegenkomt maar het complex is gebouwd midden in een mangroven gebied, dat kan je ook zien omdat alle delen steeds met bruggen zijn verbonden en je dan over het water heen loopt. Het is een ecologisch aangelegd complex in een beschermd natuurgebied van de staat mexico. Dat maakt het zo bijzonder. We drinken nog wat, dit keer bij de selectclub bar van het zwembad  en gaan dan de spullen op het strand ophalen om nog even bij het zwembad (een ander bad als hierboven genoemd) te gaan liggen. Na een tijdje ga ik naar de kamer om alvast de koffers zover mogelijk in te pakken want morgen gaan we naar huis. terwijl ik dat doe neemt matty zijn laatse sauna. Vanavond was het een gala buffet en werden we opgewacht met champagne, het eten was zoals altijd weer heerlijk . We zijn eigenlijk aleen maar in het buffetrestaurant gaan eten omdat daar iedere dag een ander thema met eten was maar we hadden ook nog in èèn van de a la carte restaurants kunnen gaan eten maar we hebben dit niet gedaan, als we langer in dit hotel hadden gezeten hadden we dit wel gedaan want dan hadden we daar ook de tijd voor gehad. We nemen afscheid van Karla onze vaste tafelbediende een schat van een meid en zo dankbaar voor de fooi die ze telkens van ons kreeg . We zien haar vanavond voor het laatst want zijn werkt alleen de avonden en wij gaan morgenmiddag weg.

Zondag 23 December 2007

Vanmorgen lekker vroeg op gestaan voor onze laatste dag . We zijn om 7.30 uur gaan ontbijten . Nu liggen we lekker bij het zwembad met een laatste drankje terwijl Rita net een smsje vanuit Nederland stuurt met de vraag of we al onderweg naar het vliegveld zijn, ik laat haar weten dat Matty net de laatse Cocktail heeft besteld . Tot 11.00 uur kunnen we nog genieten van de zon , we nemen afscheid van de barman bij het zwembad en geven hem de laatste fooi , hij komt naar buiten om ons te bedanken en omhelst ons, daar moet ik wel om lachen want hij komt met zijn kin tot mijn schouders ( en ik ben al niet groot), de tuinkabouter ha ha ha , daarna gaan we douchen. We zijn lekker fris en alles is ingepakt, Matty heeft net een belboy gevraagd om onze koffers op te halen en in bewaring te nemen. We moeten langs de receptie om uit checken en ons beoordelingsformulier in te leveren. We mogen tot dat we vertrekken gewoon nog overal gebruik van maken. We besluiten om tussen de middag nog een keer goed te eten zodat we dat op de luchthaven niet meer hoeven te doen. Om 13.55 uur zouden we worden opgehaald en wij zitten net in de lobby om 13.40 uur als onze chauffeur er al is. Hij brengt ons naar het vliegveld waar we na even zoeken aansluiten in de rij van Martinair, na een tijdje kunnen we inchecken en door de douane, ik moet zeggen dat de controle niks voor stelde want ze namen zelfs mijn drinken in mijn tas niet af terwijl je dat eigenlijk niet mee mag nemen. We besluiten om op ons gemak alvast naar de gate te lopen en daar kunnen we mooi kijken naar het komend en gaand vliegverkeer. Er word aangegeven dat we vertraging hebben, we zouden om 17.35 uur vertrekken dat word nu 18.57 uur dus valt best mee. We raken aan de praat met een stelletje die ook in een Sandos hotel hebben gezeten maar dan  Playacar en dit was ook super. Het is bijna 18.57 uur en we kunnen nu al aan boord. We zijn net vertrokken en hebben gehoord dat we een supersnelle vlucht zullen hebben van 8 uur en 40 minuten dat is ruim 3 uur korter als de heenreis, heerlijk toch ! We hebben net een warme maaltijd gehad en ik ga nu proberen wat te slapen. Ik heb zo`n 4 uurtejs geslapen niet echt vast maar toch. We zijn nu 6 uur onderweg en ik heb bij vertrek mijn horloge meteen op Nederlandse tijd gezet dus is het 9.00 uur en dus Maandag 24 December. We krijgen ontbijt, ik heb niet veel honger maar eet toch wat. Dan word er omgeroepen dat de daling word ingezet, het gaat best snel en ik heb last van de druk in mijn nek. Om 11.15 uur kwamen we weer op Nederlandse bodem en toen we uitstapte was het voor ons erg koud.Het is 3 graden dus er zit een temperatuur verschil in van 27 graden, maar goed dat Broer en Gonny onze jassen bij hebben. Na een hele tijd wachten komen eindelijk de koffers, en kunnen we naar ze toen. Weer in Boxtel aangekomen eten we een broodje en gaan even bij ons mam de boodschappen ophalen en dan thuis alles uitpakken. We zijn best moe maar blijven wel op en besluiten de foto`s uit te zoeken, er blijven er uiteindelijk 633 over dat is heel wat. Een groot deel ervan komen in het webalbum. We gaan om 23.30 uur slapen.

Dinsdag 25 December 2007

De wekker loopt om 9.00 uur af en we kunnen best nog wel even door slapen maar doen het niet anders komen we niet door het tijdsverschil heen, dus staan we op. Ik ben heel de dag bezig geweest om mijn reisverslag uit te tikken en om 16.30 uur kunnen we Jovi ophalen (ik heb hem wel gemist) .Hij heeft het goed gedaan in het pension maar is zooooooooooo blij dat hij nu weer thuis is en lekker bij Matty op de bank kan liggen.Hiermee is een einde gekomen aan mijn reisverslag van onze rondreis en strandverlenging in Mexico 2007 Hasta Luego!

Als je op de link klikt hieronder kom je in mijnalbums , klik op album mexico 2007