16 DAAGSE RONDREIS, HET BESTE VAN

SRI LANKA

GEBOEKT VIA NRV REIZEN MET RECHTSTREEKSE VLUCHT VAN KLM  MET DE DREAMLINER 787 ECONOMYCOMFORT CLASS STOELEN 12A EN 12B

17 December hebben we Ziggy naar het pension gebracht en we rijden meteen door naar van der Valk Schiphol a4 Hotel waar we een hapje eten en een kamer met ontbijt hebben geboekt...de auto mag tijdens de vakantie daar blijven staan.

18 December na het ontbijt gaan we met de shuttlebus naar de vertrekhal, Chantal van Reismatch (lokaal reisbureau) heeft alles voor ons geregeld zelfs inchecken... we hoeven dus alleen de koffers af te geven en dan door de douane.Alles verloopt heel vlot .... Vlucht KL0873 naar Colombo zou optijd vertrekken maar voordat we de lucht ingaan word de meneer achter mij onwel en raakt buiten bewustzijn....besloten word dat hij met ambulance personeel van boord gaat en zijn reis niet door kan gaan....later hoorde wij dat het echtpaar eigenlijk in onze groep zat dus blijven we met 10 personen over ....een mooi klein groepje. 1,5 uur later dan gepland gaan we de lucht in en zet ik gelijk mijn horloge op Sri Lanka tijd 4,5 uur later dan in Nederland. Na een lange maar goede vlucht mede door de goede service van KLM landen we veilig op het vliegveld van Colombo en nadat we door de douane zijn en onze koffers hebben gaan we op zoek naar onze reisleider die al klaarstaat en maken we meteen kennis met ons reisgezelschap. We gaan naar het Beacon hotel in Negombo waar we 2 nachten verblijven. We hebben een nette kamer, het is donker dus kan je vanaf het balkon nog niets zien alleen hoor je de golven.

Dag 2, Na een goede nachtrust is het eerste wat ik doe ...kijken naar het uitzicht....we hebben zeezicht...super....we hebben vrij tot 15.00 uur om even bij te komen van de reis en dat is wel fijn....na een lekker ontbijtje gaan we een beetje rondkijken en relaxen....in de middag maken we het eerste uitstapje oa een boottochtje door de "Dutch Canals" het is een kanalen netwerk dat gegraven is door de Hollanders ter bevordering van de specerijenhandel. Aan het eind van de tocht staat er een lekkere cocktail voor ons klaar. s`avonds krijgen we een welkoms diner wat erg smakelijk is.

Dag 3 t/m 11 Vandaag begint de rondreis echt en verlaten we Negombo onderweg stoppen we bij lokale vismarkt ...de op èèn na grootste van Sri lanka. We rijden langs de westkust en onderweg kijk je je ogen uit. De reisroute/volgorde van de reis is wat aangepast maar alles wat in de beschrijving staat word allemaal gedaan ook al is het in een andere volgorde ...de komende dagen bezoeken we veel tempels  en zien veel natuur  ...Anuradhapura waar we de 3 belangrijkste bezienswaardigheden bezoeken van de ruïnestad..de oudste historische boom op aarde meer dan 2200 jaar oud de Sri Maha Bodhi...Ruwanweli Seya de beroemste pagode en Isurumuniya Rock Temple bekend van de rotstekening van de Lovers....We doen een Jeepsafari in het WILPATU PARK prachtige natuur en mooie dieren. We bezoeken de boeddhistische rotstempel Gouden Tempel van Dambulla ...gaan naar Minneriya Nationaal park waar honderden olifanten leven....We gaan naar Polonnaruwa een ruïnestad...maken een fietstocht tussen de rijstvelden door...bezoeken een kruidentuin..en een Botanische tuin...Tempel van de tand...vrije tijd in Kandy....zien een dansvoorstelling...rijden door de bergen tussen theeplantages door naar een theefabriek waar we halverwege de rit overstappen in Tuk-Tuks ,echt geweldig.....we gaan tot bijna 2000 meter hoogte en onderweg zien we de theepluksters...er staat ook een treinrit op het programma waar we ons op verheugen maar helaas heb je geen invloed op het weer en tijdens de rit was het heel mistig dus konden we niets zien en de trein zat overvol....iedereen moest 1,5 uur blijven staan maar mijn mede reisgenoten hadden het voor elkaar gekregen dat ik toch een zitplekje kreeg....zooo lief..ook een bezoek aan het Yala Wildpark kwam aan bod maar toen we daar aankwamen bleek het maximale aantal toegestane jeeps van die dag al bereikt te zijn...maar onze gids Aruna zorgde er voor dat we naar een ander gedeelte konden gaan ..dus eerst 45 minuten in een Jeep door de dorpjes heen naar een andere ingang van een wildpark....maar dit was super om mee te maken....We hebben ook een bezoek gebracht aan het olifanten transit Home.....een weeshuis waar olifanten worden verzorgd en smorgen bijgevoed worden waarna ze weer terug gaan het wildpark in ...werkelijk prachtig om te zien hoe ze dit doen....Matty en ik hebben voor dit goede doel dan ook een extra donatie achter gelaten...We bezoeken de oude VOC-vestingstad Galle de meeste Hollandse stad van Sri lanka........Maar voor mij was het hoogte punt het beklimmen van de Leeuwenrots (mensen die mijn geschiedenis kennen weten dat dit echt wel een dingetje is voor mij) ik was bang dat het me niet zou gaan lukken...hij is zo`n 200 meter hoog en heeft ruim 1800 treden om boven te komen volgens onze reisleider....maar wat een klim zeg...onderweg uitrusten en mijn eigen tempo aanhouden en bij bovenkomst heb ik echt wel wat tranen moeten laten....WAT EEN GEVOEL VAN TROTS EN OVERWINNING KAN EEN MENS HEBBEN... De rondreis was super en pittig met de hoge luchtvochtigheid en met temperaturen van 30/32graden....bij de tempels moet je op blote voeten of met sokken aan naar binnen dat wist ik ook maar soms was de weg naar de ingang lang en voor mij en ook voor Matty zwaar om dat op blote voeten te moeten doen...heb dan ook nodige rugpijn gehad. De buschauffeur en bijrijder hebben ons overal veilig naartoe gebracht want sommige rijden als gekken daar .Onze gids Aruna deed het super goed en sprak goed Nederlands ,zeker voor iemand die de taal zichzelf aangeleerd heeft. Hij regelde alles en je kon hem alles vragen....maakte soms extra stops bijvoorbeeld op lokale markt...onderweg trakteerde hij regelmatig op iets lekkers of fruit en in de bus was altijd koud drinkwater aanwezig....Hotels tijdens de rondreis waren prima zo ook het eten...op 1 hotel na waar het eten echt slecht was en personeel zeer onvriendelijk...Aruna wist dit en vroeg ons ook daar melding van te maken want hij wilde dit hotel graag uit het pakket hebben....de plekken waar gingen lunchen waren prima.....

Dag 11 t/m 16.... de laatste dagen in ons strandhotel Tangerine Beach waren super...mooi schoon hotel zeer vriendelijk personeel uitstekend eten en een geweldig oud en nieuw feest met een ongelofelijk uitgebreid buffet. De mensen in Sri Lanka zijn zoooo ongelofelijk aardig en relaxed met altijd een lach op hun gezicht en maken altijd een praatje ...nooit opdringerig en je voelt je echt veilig daar....IK ZEG ALS JE DE KANS KRIJGT....SRI LANKA... DOEN!!  Ik heb een korte samenvatting geschreven maar om een goede indruk te krijgen kan je hieronder op de link naar de foto`s klikken en een paar korte filmpjes om een beter beeld te krijgen van het mooie Sri Lanka.....wij gaan hier nog lang van nagenieten

Foto`s Rondreis Sri Lanka 2017 klik hier

Hieronder staan een paar korte filmpjes ,
 Video's Rondreis Sri Lanka 2017: video 1, video 2, video 3, video 4, video 5, video 6.